Celková čiastka
Zostávajúci čas
Počas štyridsiatich dní po svojom Vzkriesení sa Kristus zjavoval svojim učeníkom, čím ich upevňoval vo viere. Potom vystúpil do neba a zasadol po pravici Otca:
„Potom ich vyviedol von až k Betánii, zdvihol ruky a požehnal ich. Ako ich žehnal, vzdialil sa od nich a vznášal sa do neba. Oni sa mu klaňali a s veľkou radosťou sa vrátili do Jeruzalema“ (Lk 24, 50-52; porov. Mk 16, 19).
Radosť apoštolov spočívala v tom, že Kristus vo svojom nanebovstúpení neopúšťa svet: „A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta“ (Mt 28, 20). Kristus neviditeľne prebýva vo svete, v ktorom je ľudstvo povolané dosiahnuť spásu.
Apoštoli dostanú od Krista požehnanie a poverenie ohlasovať evanjelium celému stvoreniu (porov. Mk 16,15) a získavať učeníkov zo všetkých národov, pričom ich majú krstiť a učiť zachovávať všetko, čo im Kristus prikázal (porov. Mt 28, 9-20).
Vo svojom nanebovstúpení Kristus pozdvihol obnovenú ľudskú prirodzenosť do božskej slávy.
Gréckokatolícke bohoslužobné stichiry sviatku Nanebovstúpenia ospevujú otvorené „dvere do neba“ a to, ako Kristus vystupuje do „neba“, kde ho v bázni a chvení pozdravujú anjelské sily. Kristus je vyzdvihnutý „na oblakoch“ nad cherubínov a „vyššie“ ako nebo. Ako Bohu mu prináleží „miesto“ po pravici Otca.
V Božom pláne je Nanebovstúpenie podmienkou pre zostúpenia Svätého Ducha: „Je pre vás lepšie, aby som odišiel. Lebo ak neodídem, Utešiteľ k vám nepríde! (Jn 16, 7).
Kristus vystúpi k Otcovi „pre nás ľudí a pre našu spásu“ (Symbol viery). „V dome môjho Otca je mnoho príbytkov. Keby to tak nebolo bol by som vám povedal, že vám idem pripraviť miesto?! Keď odídem a pripravím vám miesto, zasa prídem a vezmem vás k sebe, aby ste aj vy boli tam, kde som ja“ (Jn 14, 2).
Tak ako Kristus v sláve vystúpil, tak sa v sláve aj znovu vráti. Zmŕtvychvstalý Kristus, ktorý zostáva v dejinách ľudstva po všetky dni, postupne prostredníctvom cirkevného spoločenstva priťahuje k sebe všetkých ľudí a všetko tvorstvo.
Dovŕšením tohto priťahovania k sebe bude Kristov druhý a slávny príchod; lebo Boh zjednotí všetko pozemské a nebeské stvorenie v Kristovi (porov. Ef 1, 10).
Maxim Vyznávač napísal: „Sám [Kristus] je zvestovateľom svojho duchovného príchodu a vedie naše duše vpred svojím vlastným vyučovaním, aby prijali jeho božský a zjavný príchod. Robí to nepretržite, prostredníctvom cností, premieňajúc z telesných na duchovných tých, ktorých uznal za hodných. A bude to robiť až do konca vekov.“
Zdroj: Katechizmus Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi Kristus - naša pascha.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram