Celková čiastka
Zostávajúci čas
V predošlých článkoch citované slová svätého biskupa Ignáca Antiochijského vyzdvihujú skrytosť tajomstiev Ježišovho narodenia a kríža.
Božia sláva sa zjavuje takpovediac pod závojom: slabé dieťa v jasliach nenecháva na prvý pohľad tušiť, že sám všemohúci Boh sa v ňom stal človekom; ukrižovaný a ranami posiaty Kristus sa zdá vyjadrovať opak víťazstva, ktoré Spasiteľ vybojuje na kríži.
Nemohol sa Boh zjaviť takým spôsobom, aby ho všetci ľudia prijali takpovediac automaticky?
Tomáš Akvinský si kladie túto otázku vo veci Kristovho narodenia: muselo sa stať známym všetkým ľuďom? Svätý cirkevný učiteľ si myslí:
„Kristovo narodenie sa nesmelo stať známym všetkým ľuďom bez výnimky.“
Po prvé, lebo by sa skrze to zabránilo vykúpeniu ľudí, ktoré sa uskutočnilo na kríži: „Veď keby to boli poznali, nikdy by neboli ukrižovali Pána slávy“ (1 Kor 2,8).
Po druhé, znížilo by to zásluhy viery... Keby Kristovo narodenie bolo viditeľné všetkým prostredníctvom zjavných znakov, potom by sa to uskutočnilo popri podstate viery, lebo viera je „dôkazom toho, čo nevidíme“ (Hebr 11, 1).
Po tretie, mohlo by sa pochybovať o jeho skutočnej ľudskej prirodzenosti “(STh III q. 36 a. 1).
Práve Ježišovo detstvo ukazuje, že Boh skutočne prijal ľudskú prirodzenosť a delil sa o náš osud vo všetkom, čo nie je podmienené hriechom.
Najdôležitejším motívom je zaiste viera. Pri viere sa spoliehame na Boha prostredníctvom svedectva iných ľudí. Tomáš Akvinský zdôrazňuje: „Patrí to k poriadku chcenému božskou múdrosťou, že Božie dary a tajomstvá jeho múdrosti sa nedostávajú ku každému rovnakým spôsobom, ale najskôr k niektorým a potom prostredníctvom týchto sa odovzdávajú ďalej ostatným. Preto sa hovorí o tajomstve zmŕtvychvstania: ‚Boh ho tretieho dňa vzkriesil a dal mu, aby sa zjavil - nie všetkému ľudu, ale svedkom, ktorých Boh vopred určil‘ (Sk 10, 40, 41). To isté sa muselo stať aj pri jeho narodení...“ (STh III q. 36 a. 2).
Viera súvisí s dôležitosťou ľudskej slobody. Viera sa síce opiera o rozumové dôvody, ale viera je aj odovzdaním ľudskej vôle Bohu, pričom jej prichádza na pomoc milosť samotného Boha. Toto otvorenie vôle Bohu je jednoduchšie ľuďom, ktorí nekrúžia okolo seba. Tajomstvo Betlehema sa odhaľuje jednoduchým pastierom a mudrcom z Východu, zostáva však skryté namysleným zákonníkom. Kráľ Herodes vie o tomto tajomstve, no chce sa zbaviť božského dieťaťa, pretože si myslí, že obmedzí jeho pozemskú vládu. Skrytosť tajomstva Ježišovho narodenia v Betleheme ma základ v dôležitosti viery, ktorá obsahuje v sebe ľudskú slobodu a postoj pokory.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram