Celková čiastka
Zostávajúci čas
Ty si nám dal poznať svoju pravdu.
Kto by bol schopný vyjadriť tvoju moc?
A ktože by dokázal vypočuť všetku chválu o tebe,
alebo vypovedať tvoje premnohé zázraky všetkých čias?“
(Anafora Liturgie sv. Bazila Veľkého)
Viera Cirkvi je založená na Božom zjavení. Týmto zjavením neviditeľný Boh z plnosti svojej lásky hovorí k ľuďom, aby im dal o sebe vedieť a povolal ich k spoločenstvu so sebou: „Bohu sa v jeho dobrote a múdrosti páčilo zjaviť samého seba a dať poznať tajomstvo svojej vôle (porov. Ef 1, 9), že ľudia majú skrze Krista, Slovo, ktoré sa stalo telom, v Svätom Duchu prístup k Otcovi a stávajú sa účastnými na Božej prirodzenosti (porov. Ef 2, 18; 2Pt 1, 4)“ (Dei Verbum, 2).
Boh, ktorý „prebýva v neprístupnom svetle; jeho nik z ľudí nevidel, ani vidieť nemôže“ (1Tim 6, 16; porov. Jn 1, 18; 1Jn 4, 12), „prišiel oblečený v tele ... tak, aby aj živí, aj mŕtvi mohli vedieť o jeho návšteve a príchode Pána“ (Hilarion, Kázeň o zákone a milosti, 2).
Boh, ktorý je nepoznateľný vo svojej podstate, zjavovaním seba „chce ľudí urobiť schopnými odpovedať mu, poznať ho a milovať oveľa viac, ako by boli schopbí sami od seba“ (KKC, 52).
Božie zjavenie sa uskutočňuje súčasne činmi i slovami, ktoré sú navzájom vnútorne späté a vrhajú svetlo na seba navzájom (Dei Verbum, 2).
Ide o špecifickú „Božiu pedagógiu“ (KKC, 53): Boh sa dáva ľudstvu postupne, po etapách ho pripravuje na prijatie zjavenia svojho vlastného ja, ktoré vrcholí v plnosti tohto zjavenia v osobe a činnosti vteleného Slova, Ježiša Krista.
„Mnoho ráz a rozličným spôsobom hovoril kedysi Boh otcom skrze prorokov. V týchto posledných dňoch prehovoril k nám v Synovi, ktorého ustanovil za dediča všetkého a skrze ktorého stvoril aj svet“ (Heb 1, 1-2).
Len vo svojom vtelenom Slove, ktoré bolo od počiatku (porov. Jn 1, 1), t. j. v Ježišovi Kristovi, Boh zjavuje seba vo všetkej plnosti; lebo v ňom spolu s ľudskou prirodzenosťou „telesne prebýva celá plnosť božstva“ (Kol 2, 9).
V Starom zákone sa Boh zjavil Mojžišovi na hore Sinaj ako Ten, ktorý je, „Ja som, ktorý som!“ (Ex 3, 14). Boh neodhalil Mojžišovi niečo o sebe, ale svoje skutočné ja. Meno Ten, ktorý je poukazuje na osobnú prirodzenosť Boha, ktorý vlastní bytie zo seba samého a je zdrojom všetkej existencie a života.
V Novom zákone sa Boh, ktorý ako prvý vyjde v ústrety ľudstvu (porov. Jn 3, 16; 1 Jn 4, 19), zjavuje ako Otec skrze svojho vteleného Syna, Ježiša Krista, a vo Svätom Duchu (porov. Mt 11, 27).
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram