TopTip

Veľká Tradícia a tradície v miestnych cirkvách

Veľká Tradícia a tradície v miestnych cirkvách

Kristovo evanjelium bolo kázané rôznym národom v rámci rozmanitosti ich kultúr.

Tento proces bol nazvaný inkulturácia – vyjadrenie jednej Tradície v rámci rozmanitosti miestnych tradícií a konvergencia evanjelizácie so zvláštnosťami ľudských kultúr, jazykov, spôsobov života a spôsobov myslenia.

„Od Tradície je potrebné odlišovať „tradície“ teologické, disciplinárne, liturgické alebo týkajúce sa nábožnosti, ktoré sa postupom času zrodili v miestnych cirkvách. Sú to osobitné formy prispôsobené rôznym miestam a obdobiam, ktorými sa prejavuje veľká Tradícia“ (Katechizmus Katolíckej cirkvi, 83)

Jedna Tradícia mala byť vyjadrená v rôznych kultúrach, ktoré sú premieňané mocou evanjelia, v súlade so slovami apoštola Pavla:

„Pre Židov som sa stal akoby Židom ... Pre tých, čo boli bez zákona, bol som akoby bez zákona – hoci bez Božieho zákona som nebol, ale bol som pod Kristovým zákonom –, aby som získal tých, čo boli bez zákona. Pre všetkých som sa stal všetkým, aby som zachránil aspoň niektorých“ (1Kor 9, 20-22).

Plodom inkulturácie evanjelia bolo formovanie rôznych kresťanských tradícii: byzantskej, latinskej, koptskej, sýrskej, arménskej a ďalších.

Už od prvých storočí sa kresťanstvo šírilo aj na územia praslovanských kmeňov. V 9. storočí dvaja bratia zo Solúna, svätí Cyril a Metod, apoštolom rovní, preložili evanjelium a bohoslužobné texty do jazyka, ktorému mohli porozumieť slovanské národy.

Ján Pavol II. napísal: „Tým, že svätí Cyril a Metod zosúladili Evanjelium s miestnou kultúrou národov, u ktorých šírili kresťanstvo, v živú jednotu, majú zvláštnu zásluhu o vzdelanie a ďalší vývoj práve tejto kultúry alebo lepšie povedané mnohých kultúr.“

Z kresťanských kultúr pestovaných Slovanmi vznikla aj kresťanská kultúra Rusi-Ukrajiny, kde sa jedna cirkevná Tradícia rozvinula do miestnej cirkevnej tradície.

Takýmto spôsobom sa jedno evanjelium Ježiša Krista vtelilo do množstva kultúr kresťanských národov; jedna tradícia Božieho slova bola vyjadrená v rozmanitosti tradícii.

Prostredníctvom svojej vlastnej tradície každá miestna cirkev prispieva svojím spôsobom k pochopeniu tejto jednej Tradície.

V prvých storočiach katechéza nepokrstených dospelých v Cirkvi prebiehala v troch etapách: katechumenát, osvietenie a iniciácia.

Katechumenát (z gréckeho katechumenos, ten, ktorý je poučovaný) sa začínal predstavením nového kandidáta kresťanskému spoločenstvu. So súhlasom spoločenstva sa kandidát stal katechumenom. Meno tejto osoby sa oznámilo komunite; a teraz sa môže ohlasovať Sväté písmo katechumenovi.

Takíto katechumeni občas zostávali v predsieni chrámu, ktorá slúžila ako vonkajší symbol vnútorného duchovného stavu katechumenov: zanechávali svet, ale ešte nevstúpili plne do Cirkvi, chrámu veriacich. Po vypočutí Božieho slova a homílie na božskej liturgii katechumeni boli povinní opustiť chrám po modlitbe cirkevného spoločenstva za nich – po ekténii za katechumenov.

Katechumenát zahajoval etapu, počas ktorej sa katechumeni oboznamovali s vierou a pripravovali na krst.

Pred samotným krstom sa status katechumenov menil na „tých, ktorí sú osvecovaní“ [etapa Osvietenia]. Počas predkrstných katechéz im bol vštepovaný Symbol viery a Modlitba Pána, „Otčenáš“.

Predkrstné katechézy kulminovali v katechetickom poučení, ktoré dával samotný biskup.

Zdroj: Christ - our Pascha

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 5126 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

10 dní

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies