Celková čiastka
Zostávajúci čas
Matku Terezu, narodenú v Severnom Macedónsku v roku 1910 ako Agnes Gonxhe Bojaxhiu, si svet pamätá ako rádovú sestru a tiež neúnavnú ošetrovateľku chorých. Práve táto činnosť sa stala misiou, ktorej zasvätila značnú časť života a ktorá jej vyniesla celosvetové uznanie.
Ako osemnásťročná vstúpila do kláštora v Írsku, no už o pár dní neskôr odišla do Indie, kde začala svoj noviciát. Meno Tereza si tam dala z úcty k svätej Terézii od Dieťaťa Ježiša. V Indii sa stala svedkyňou viacerých nepokojov a krvavých vzbúr, ktoré podnietili jej premýšľanie o zvolenej životnej ceste. V roku 1950, kedy bola schválená nová Kongregácia misionárok lásky (ľudovo dnes nazývaná aj ako „sestry Matky Terezy“), si pridala k trom rehoľným sľubom (chudoba, čistota a poslušnosť) ďalší sľub – poskytovať službu tým najchudobnejším. Túto činnosť vykonávala s takou oddanosťou, že sa vďaka tomu stala v roku 1979 laureátkou Nobelovej ceny za mier. Svojej misie sa vzdala až v roku 1997 zo zdravotných dôvodov, krátko pred svojím skonom. V roku 2003 bola pápežom Jánom Pavlom II. vyhlásená za blahoslavenú a v roku 2016 ju pápež František vyhlásil za svätú.
Silný príbeh s viacerými vrstvami
Na filmových plátnach príbehy podobných osobností nevídať často. 5. októbra však začnú slovenské kiná premietať drámu Matka Tereza a ja, ktorú nakrútil švajčiarsko-indický režisér Kamal Musale. Jeho príbeh bude sústredený na pôsobenie Matky Terezy v Indii a zameria sa na obdobie 12 rokov jej života – od chvíle, kedy prvýkrát počula Ježišov hlas a začala pracovať v najchudobnejších štvrtiach Kalkaty v roku 1948, až do momentu, kedy jej viera v Boha prešla obrovskou skúškou.
Ako však naznačuje názov Matka Tereza a ja, osud rehoľníčky budeme spoznávať prostredníctvom inej postavy – mladej Indky Kavity, ktorá sa v súčasnosti vracia práve do svojej rodnej Kalkaty, aby sa tu rozhodla, či má, alebo nemá podstúpiť interrupciu. Vďaka rozprávaniu svojej niekdajšej pestúnky Deepali, ktorá vyrastala v starostlivosti Matky Terezy, získa Kavita možnosť prežiť život ženy, ktorej viera bola ťažko skúšaná a ktorej vzťah s Bohom nebol ani zďaleka taký priamočiary, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. A hoci Kavitu a Matku Terezu delia desaťročia, ukáže sa, ako silne dokáže ľudské životy spojiť viera.
Filmár Kamal Musale, ktorý má okrem réžie na svedomí aj scenár filmu, hovorí, že jeho zámerom nebolo nakrútiť len príbeh svätice, pretože život Matky Terezy ponúka omnoho viac vrstiev, ktoré sú pre filmárov i divákov pútavými. „V tejto epochálnej dráme nespoznávame sväticu, ale skutočnú a zraniteľnú ženu, ktorá bojuje s pocitom opustenia,“ hovorí filmár a dodáva, že film podľa neho rozpráva v prvom rade príbeh o súcite.
Zachytávanie autenticity miesta i doby
Keďže sa snímka odohráva vo viacerých časových rovinách, museli filmári okrem prostredí súčasnosti vytvoriť aj autentickú atmosféru Kalkaty päťdesiatych rokov minulého storočia. Nebolo to jednoduché, keďže India patrí ku krajinám, ktoré sa veľmi rýchlo vyvíjajú, populácia narastá a hustne, a menia sa tiež podmienky, v akých ľudia žijú.
Obrovským šťastím pre filmový štáb sa ukázala byť skutočnosť, že niektoré z budov, v ktorých Matka Tereza pôsobila, stále stoja. Príkladom je „Nirmal Hriday“, Dom pre umierajúcich, ktorý založila v pôvodne opustenom hinduistickom chráme na pomoc chudobným na konci života. V skutočnom hospici, prirodzene, filmári nakrúcať nemohli, aby nenarušili jeho každodennú prevádzku. Podarilo sa im však postaviť repliku jeho priestorov v priestrannom štúdiu. India je známa ako jedna z najväčších svetových veľmocí na poli kinematografie a podmienky filmárom poskytuje skutočne vynikajúce. Práve vďaka tomu sa podarilo aj do filmu Matka Tereza a ja presvedčivo preniesť ducha zvoleného miesta i turbulentnej doby.
Dôležité bolo neohroziť poctivo budovanú autenticitu vznikajúcej snímky zlým výberom predstaviteľov hoci aj najmenších postáv. Keďže sa časť príbehu odohráva v dobách, kedy India bojovala s následkami hladomoru, bolo nevyhnutné nájsť mužov a ženy, ktorých
telesná schránka tomu zodpovedala. Filmárom sa podarilo nájsť takýchto predstaviteľov a predstaviteľky medzi roľníkmi v dedinách neďaleko mesta Bombaj. Aby dokázali presvedčivo pôsobiť pred kamerou, na ktorú z pochopiteľných dôvodov neboli zvyknutí, pripravili pre nich sériu špeciálnych školení. Pre všetky zapojené strany to bola nesmierne obohacujúca skúsenosť a nezanedbateľný prínos pre realistickosť filmu.
Skúsené herecké predstaviteľky v životných úlohách
Výzvou však bol aj výber hlavných hereckých predstaviteliek. Najmä obsadzovanie rolí skutočných historických osobností je mimoriadne citlivou záležitosťou a okrem istých fyzických čŕt musí zodpovedať aj charizma či hodnotové nastavenie. Predstaviteľku Matky Terezy našli filmári v švajčiarskej herečke Jacqueline Fritschi-Cornaz. Hoci u nás nie je známou tvárou, má na svojom konte viac ako tridsať rokov hereckých skúseností z divadelných scén, televíznych seriálov či filmov. Pracuje spôsobom takzvaného „method acting“, teda herectva postaveného na dôkladnom štúdiu postavy, jej zvykov a prejavov, aby mohol herec či herečka podať skutočne autentický a presvedčivý výkon. Jacqueline Fritschi-Cornaz sa však ponorila nielen do stvárňovania svojej postavy, ale aj do príprav filmu – prvá návšteva Indie a konfrontácia s chudobou niektorých jej častí bola pre ňu natoľko silnou, že cítila potrebu o nej vypovedať práve prostredníctvom tohto filmu. Podieľala sa preto na získavaní finančných prostriedkov na jeho vznik a stojí za nápadom, vďaka ktorému výťažok zo zisku z kín podporí hneď niekoľko indických iniciatív, ktoré sa venujú zdravotnej i sociálnej starostlivosti, ale tiež vzdelávaniu tamojších detí vyrastajúcich v chudobe.
Bristká herečka indického pôvodu Banita Sandhu v snímke stvárňuje Kavitu, mladú ženu, ktorá zvažuje interrupciu a ktorej práve životný príbeh Matky Terezy pomôže rozhodnúť sa vo svojej dileme i nájsť životné šťastie. Banita začínala s herectvom ako jedenásťročná a má vďaka tomu na svojom konte takisto viacero divadelných i filmových úloh. Herectvo vyštudovala na prestížnej „King's College“ v Londýne, ktorá je kolískou vzdelania mnohých spomedzi najznámejších hereckých hviezd minulosti i súčasnosti. Okrem britských filmových diel môžu Banitu Sandhu poznať aj fanúšikovia indickej kinematografie, keďže v posledných rokoch zažiarila vo viacerých filmoch tamojšej produkcie.
V Indii je mimoriadne významnou hereckou osobnosťou aj Deepti Naval, ktorá vo filme stvárňuje starostlivú pestúnku Deepali. Od osemdesiatych rokov minulého storočia, kedy sa herectvu začala venovať, hrala Deepti Naval už vo viac ako deväťdesiatich filmoch a získala za svoju prácu množstvo cien. Oceňovaným býva jej citlivé stvárňovanie postáv, ktoré ich robí ľudskými a uveriteľnými.
„Táto melodráma má rôzne vrstvy a témy – od lásky k opusteniu, od adopcie k potratu, od viery v seba až po schopnosť súcitu, ktorú táto viera vytvára. Dúfam, že sa publika dotkne tak výrazne, ako sa dotkla mňa, keď som ju tvoril,“ hovorí režisér a scenárista Kamal Musale, ktorý sa netají tým, že práca na filme Matka Tereza a ja preňho znamenala mimoriadne veľa, lebo vychádzala z potreby nakrútiť mimoriadny príbeh silnej osobnosti. Jeho snímku prinesú v októbri do slovenských kín spoločnosti Continental film a FOXX MEDIA Group.
Výsledky 2. kola súťaže pre patrónov Rádia LUMEN
Rádio LUMEN organizuje slovenskú predpremiéru tohto filmu vo štvrtok 28. septembra o 18:00 v banskobystrickom multikine v Europa shopping centre.
V týždni od 18. do 22. septembra sme súťažili o lístky na film pre patrónov Rádia LUMEN. Po dva lístky venujeme týmto našim podporovateľom:
Erika Škvarková
Mária Kontrišová
Rastislav Kažimír
Anna Bezáková
Dušan Košút
Ľubica Sedlická
Jozef Anguš
Adriana Sujová
GRATULUJEME a tešíme sa na vás v kine!
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram