Celková čiastka
Zostávajúci čas
Už dva a pol roka svet diskutuje o tom, ako možno ukončiť vojnu na Ukrajine. Debatuje sa o realistických i skratkovitých, nádejných i pesimistických, unáhlených i strategických nápadoch. Mnohí politici, pozorovatelia a experti vychádzajú z toho, že stiahnutie sa z celého územia Ukrajiny alebo aj za líniu z 24. februára 2022 je pre Vladimira Putina vylúčeným predpokladom trvalého mieru. Čo teda možno ponúknuť lúpežníkovi ako korisť?
Medzičasom aj samotný ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj sa dotkol nápadu odstúpiť územie. V rozhovore pre jedny francúzske noviny zdôraznil, že „otázku tykajúcu sa územnej celistvosti Ukrajiny nemôže riešiť jeden prezident, jediná osoba či všetci prezidenti sveta bez ukrajinského ľudu“. Namieste sú otázky: Prešiel ukrajinský prezident vzhľadom na pokračujúci vojenský tlak na fronte k formulke „mier sa územie“? Vyslal Zelenskyj svojím vyjadrením Kremľu posolstvo, že ukrajinské referendum by mohlo byť mysliteľnou cestou k odstúpeniu ukrajinského územia, čiže k oficiálnemu pripojeniu Krymu a Donbasu k Rusku?
V skutočnosti Zelenskyj len vylúčil možnosť, že hranice medzi Ruskom a Ukrajinou by mohol prekresliť sám alebo na medzinárodnej mierovej konferencii. Proti takýmto hrám s mapou, aké sa hrali na Viedenskom kongrese (celkom úspešne) a na rokovaniach na parížskom predmestí po prvej svetovej vojne (oveľa menej úspešne), hovorí predovšetkým jedno: zákon.
V Budapeštianskom memorande z roku 1994, ktoré je záväzné podľa medzinárodného práva, všetky signatárske štáty vrátane Ruska a USA uznali zvrchovanosť a územnú celistvosť Ukrajiny v rámci jej na základe medzinárodného práva uznaných hraníc. Proti tomu sa vždy previňovala Putinova politika vplyvu, rovnako ako jeho politika dobývania od roku 2014. Bolo by cynické, keby sme nevychádzali z toho, že medzinárodné právo je relevantné pre všetky štáty a že mierová dohoda mu musí nanovo zaobstarať platnosť.
A k tomu ešte Zelenskyj je viazaný právom svojej krajiny. Ukrajinská ústava povoľuje územné zmeny len po celoštátnom referende (článok 73) a menovite uvádza všetky regióny – vrátane území, ktoré dobylo a anektovalo Rusko (článok 133). Prezident, ktorý by svojvoľne disponoval týmito územiami, dokonca aj počas medzinárodných mierových rokovaní, by bol tyran a uzurpátor.
Rozhodujúcejšia akovšetky diskusie o tom, či by ukrajinské obyvateľstvo v referende odstúpilo územia Rusku, aby získalo prímerie alebo dokonca mier, je zjavná skutočnosť: agresor nepredložil takúto ponuku. Putin nikdy netvrdil, že by sa uspokojil s Krymom a Donbasom. Nikdy neponúkol „mier za územie“, dokonca ani prímerie. Preto sú všetky diskusie o dobrovoľnom odstúpení územia v súčasnosti len dymovou clonou, ktorá len mätie a štiepi.
Zdroj: Stephan Baier https://www.die-tagespost.de/politik/land-fuer-frieden-in-der-ukraine-art-254034
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram