TopTip

Spomienka na svätého Andreja

Spomienka na svätého Andreja

Andrej sa narodil v galilejskej Betsaide (Jn 1,44) a zamestnaním bol rybár, podobne ako jeho brat Šimon, nazývaný potom Peter (Mt 4,18).

Andrej nosil meno gréckeho pôvodu, no nie je isté, či to bolo na počesť helenistickej kultúry, ktorá bola značne rozšírená v regióne východne od Tiberiadskeho jazera.

Andrej bol najskôr učeníkom Jána Krstiteľa (Jn 1,40) a potom Ježiša, ku ktorému priviedol svojho brata (Jn 1,41-42).

Andrej spolu s Petrom patril do prvej skupiny Ježišových nasledovníkov (Mt 4,19; Mk 1,16; Lk 6,14). Bol prítomný pri prvom Ježišovom zázraku, ktorý sa odohral v Káne Galilejskej (Jn 2,1-2).

Keď Lukáš (5,1-11) rozpráva svojím spôsobom o povolaní prvej skupiny Ježišových nasledovníkov, ktorú tvoria Peter, Jakub a Ján, nehovorí o Andrejovi. Napriek tomu treba predpokladať Andejovu prítomnosť spolu s bratom na loďke, z ktorej Ježiš vyučoval.

Keď už počet apoštolov dosiahol stabilnú kvótu dvanástich, Andrejovo meno sa objavuje raz na druhom (Mt 10,2; Lk 6,14), inokedy na štvrtom mieste (Mk 3,18; 13,3; Sk 1,13). Závisí to od štruktúry zoznamu apoštolov.

Po zmienke v Skutkoch apoštolov 1,13 neexistujú ďalšie spoľahlivé historické správy, aby sme zrekonštruovali jeho Andrejove aktivity po Päťdesiatnici.

Zdá sa byť dosť pravdepodobné Euzébiovo rozprávanie (Historia ecclesiastica III,1) o Andrejovom apoštoláte v Skýtii.

Neskoršie pramene spomínajú Kolchis, Epirus (Gregor Naziánzsky: Oratio 33), Achájsko (Hieronym: Epistola 59), Grécko (Theodoretos: In psalmum 116); Kapadóciu, Galatiu a Bitýniu, Skýtiu, Grécko a mesto Byzanciu, ktorú vo 4. storočí cisár Konštantín Veľký povýši na Nový Rím/Konštantínopol  (Nikeforos Callistos: Historia ecclesiastica II, 39).

V achájskom Patrase Andreja už starca odsúdil miestodržiteľ Aigeatés na smrť na kríži v tvare X, preto sa dodnes nazýva „svätoandrejský kríž“. V jednom texte od Pseudo-Hippolyta (cca. 800) sa výslovne hovorí, že Andreja ukrižovali „na olive“ (TU 31/3, 1907, s. 247). Baziliánsky menológion spomína všeobecne strom. Obraz Andreja na kmeni s dvomi konármi v ostrom uhle mohol nešepkať pôvod spomenutého kríža. Podľa Fausta Manichejca obidvaja bratia Peter a Andrej zomreli podobným utrpením (Augustín: Contra Faustum Manichaeum 14,1).  

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 3729 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

10 dní

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies