TopTip

Spoločenský komentár: Vojna

Spoločenský komentár: Vojna zdroj foto: pexels.com

Je to už vyše mesiac, čo na viaceré ukrajinské mestá začali padať vojenské rakety. Napriek veľkému apelu celého sveta na zastavenie tohto nezmyselného útoku, na viacero miest nášho východného suseda stále padajú ruské rakety. Dochádza k útokom zo vzduchu, zo zeme aj z mora.

Od konca obrovskej a ničivej druhej svetovej vojny sme nikdy nemali taký veľký ozbrojený konflikt v blízkosti vyspelej časti sveta. S nárastom ničivosti zbraní na sklonku ostatnej svetovej vojny sa spoločenstvo národov dohodlo na vytvorení medzinárodnej organizácie, ktorej cieľom je podmieniť krajiny, aby sa sami zaviazali podstúpiť proces na urovnanie vzájomných sporov. Táto medzinárodná dohoda, zastrešená organizáciou, mala za cieľ, aby sa otázka spravodlivej vojny stala bezpredmetnou.

Do 24. februára sme sa vo vyspelejšej časti sveta domnievali, že svet už funguje podľa týchto pravidiel a že nám teda nehrozí žiaden konflikt v bezprostrednej blízkosti. Krvavé konflikty boli, žiaľ, súčasťou veľkej časti dejín ľudstva. Obrazy vojny sa často vyskytujú aj v Biblii.

Starý zákon dokonca pozná nielen spravodlivú, ale dokonca aj svätú vojnu. Na rozdiel od islamského sveta sa však v Knihe sudcov svätá vojna vnímala ako boj o vlastné prežitie. Proroci preniesli pojem svätej vojny do roviny posledných dní, ide o Boží zápas posledného súdu. Ten nemá postihnúť iba pohanov, ale rovnako aj Izrael.

V Novom zákone by sme márne hľadali Ježišovo stanovisko k téme vojny. Jemu je téma svätej vojny vzdialená, rovnako ako aj vtedajší zápas zelótov o oslobodenie krajiny spod cudzej nadvlády. Ježiš odsúdil každú vojnu vyvolanú túžbou po moci a majetku, sprevádzanú páchaním násilia. Listy apoštola Pavla používajú prirovnania z armádneho života, lebo Pavol si podľa všetkého prešiel vojenskou službou.

V ranej cirkvi kresťania prijímali medzi seba aj vojakov, no pokrstený kresťan sa nesmel dobrovoľne stať vojakom. Keď od 3. storočia začali kresťania v rastúcej miere zastávať verejné a štátne služby, cirkevní Otcovia sa začali vo väčšej miere zaoberať aj etickou stránkou vojny a armádnej služby. Vojnu povoľovali iba v krajnom prípade, na nastolenie spoločného dobra, mieru a spravodlivosti a na potrestanie zločinov. Aj táto krajná nevyhnutnosť však mala byť riadená vnútornou láskou.

Celý stredovek sa potom zaoberal otázkou spravodlivej a nespravodlivej vojny. Pri konfliktoch medzi politickými zriadeniami sa skúmali predpokladané práva pri vzájomnom konflikte záujmov.

Tradičný katolícky pohľad povoľuje právo na obrannú vojnu pri ochrane životne dôležitých dobier ako poslednú možnosť, keď boli naozaj vyčerpané všetky mierové prostriedky a neexistuje žiadna nadradená inštancia, ktorá by sprostredkovala dialóg. Na druhej strane Katolícka cirkev odmieta akékoľvek formy glorifikácie vojny. Jej cieľom má byť mier v spravodlivosti, no nikdy nie pomsta, trest alebo úplné vyhubenie protivníka. Priame zabitie bezbranného, ktorý sa nepodieľa na konflikte, ďalej teror a násilie na civilistoch, bombardovanie obytných štvrtí, vraždenie zajatcov, klamstvá, obmedzovanie zásobovania – všetky tieto spôsoby totálnej vojny sú nemorálne a trestné.

Aj samotná spravodlivá vojna sa považuje len za nutné zlo; dosiahnutie a zabezpečenie mieru je však morálnou povinnosťou.

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 3729 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

10 dní

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies