TopTip

Spoločenský komentár: Sekulárne predstavy o morálke

Spoločenský komentár: Sekulárne predstavy o morálke zdroj foto: pexels.com

Vďaka Bohu máme na Slovensku veľmi dobrý vývoj ochorenia Covid-19. Do pondelka popoludnia nebolo počuť, že by sa v niektorom zamestnaní u nás naraz nakazil veľký počet ľudí, rovnako ani v reštauráciách alebo pri bohoslužbách v chrámoch.

Desiatky tisíc Slovákov, ktorí pracujú v zahraničí, dostali aj novú dostupnejšiu a rýchlejšiu možnosť absolvovania povinnej karantény. Je to veľmi pozoruhodné, že sa podarilo zrealizovať takú komplexnú aplikáciu a navyše funkčnú a za tak krátky čas. Navyše je pomerne zrozumiteľná a užívateľsky príjemnejšia ako všetky digitalizačné portály doterajších vlád, ktorých výroba bola podstatne finančne aj časovo náročnejšia.

Zrejme tento relatívne pokojný čas spolu s niektorými návrhmi dáva priestor pre búrlivejšie diskusie na viaceré kultúrno-etické témy. Na Slovensku sa tu jasne profilujú od seba dva politicko-filozofické tábory. Zástancovia liberálneho narazenia na svet sa často opierajú o myšlienky amerického morálneho a politického filozofa Johna Rawlsa. Jeho myšlienky o fungovaní spoločnosti, politických inštitúcií a spravodlivosti zásadne ovplyvnili západné demokracie v 20. storočí. Preslávilo ho dielo Teória spravodlivosti z roku 1971. Píše tam jednak o spravodlivosti ako zásadnej čnosti sociálnych inštitúcií, a zároveň o slobode jednotlivca, ktorá nesmie byť odobratá. Každý jednotlivec má mať právo na adekvátny systém rovnakých základných slobôd, s ktorými súhlasia všetci. Najviac znevýhodneným členom spoločnosti prináležia podľa Rawlsa najväčšie výhody oproti ostatným. Ľudia s podobnými schopnosťami by mali mať podobné životné príležitosti. Princípy spravodlivosti čerpá z akéhosi hypotetického pôvodného stavu osôb, ktoré disponujú len všeobecnými poznatkami. Zmysel pre spravodlivosť je podľa neho výsledkom iba sociálneho a morálneho učenia, pocitov priateľstva, dôvery a viny.

Ak slovenskí liberáli teraz pri témach voľnej nedele alebo interrupcií hovoria o okliešťovaní ľudských práv a základných demokratických hodnôt, opierajú sa pri tom, často možno už aj nevedomky, o sekulárnu politickú filozofiu Johna Rawlsa. No tejto filozofii sa už dostalo kritiky z radov viacerých filozofov. Michael Sandel napríklad kritizoval to, že ľudia v pôvodnom stave sú až príliš individualistickí. Nie je to obraz skutočnosti, lebo osoba tam nie je poznačená spoločenskými väzbami, skôr je spoločensky izolovaná. Rawlsova antropológia človeka preto nezodpovedá morálnym hodnotám skutočných osôb. Nemecký filozof Wolfgang Kersting Rawlsovi oponoval, že demokratické spoločnosti nepotrebujú žiadne zmluvy o spoločných morálnych zásadách, ktoré presahujú ústavu a rozdelenú politickú kultúru. Stúpenci filozofie Johna Rawlsa nemôžu od ľudí, ktorých celý život určovala náboženská etika, očakávať, že pri nazeraní na centrálne spoločenské otázky sa vzdajú svojich náboženských presvedčení a prednesú iba dôvody, ktoré sú iba všeobecne prijateľné sekulárnou a pluralistickou spoločnosťou.

Z toho vyplýva, že liberáli nemôžu očakávať, že sa zvyšok - väčšina spoločnosti prispôsobí ich sekulárnym predstavám o morálke. Na druhej strane, ak sú teraz zrejme po prvýkrát za posledných 30 rokov u nás pri moci prevažne nesekulárne zmýšľajúci ľudia, mali by pri schvaľovaní nariadení a pravidiel pamätať na to, aby dohodnuté pravidlá boli výsledkom odbornej a názorovo čo najširšej diskusie. Aby sa ľudia s iným názorom necítili byť až príliš obmedzení vo svojej slobode a presvedčení.

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 5126 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

10 dní

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies