TopTip

RECENZIA: Nezáleží na vyznaní, všetci chceme to isté

RECENZIA: Nezáleží na vyznaní, všetci chceme to isté Film Matka Tereza a ja prichádza do slovenských kín

"Videli ste už film?" To bola otázka, ktorú som dostal od Kamala Musala, režiséra filmu Matka Tereza a ja, keď som prišiel na predpremiéru filmu organizovanú Rádiom LUMEN a Foxx Media Group.

Asi ako jediný novinár, ktorý robil rozhovor s Kamalom Musalem, režisérom a scenáristom filmu, som film vôbec nevidel. Preto bolo zhliadnutie filmu prekvapením aj pre mňa. Slovenskí diváci si ho môžu v kinách vychutnať od 5. októbra

Usádzame sa a začíname nahrávať rozhovor. Švajčiarsky režisér a scenárista indického pôvodu Kamal Musale mi rozpráva o svojom detstve, svojich filmárskych začiatkoch. Ani jeden z jeho rodičov nepôsobí v oblasti filmu či televízie. Jeden vlastnil hotel, druhý reštauráciu. Po skúsenostiach so zvukom v rádiu, práci s kamerou, mu aj tak najviac učarovalo písanie scenárov a réžia. O filmoch hovorí ako o dobre navarených jedlách. Keď sa spoja správne ingrediencie s talentom šéfkuchára, výsledok potom stojí za to.

Hlavnú hrdinku Kavitu si vo filme zahrala herečka Banita Sandhu

Sám hovorí, že on si projekty, ktoré robí, nehľadá. Každý film, ktorý doteraz robil, si našiel jeho. Nešpecializuje sa na filmy s náboženskou tematikou. O to na úvod bizarnejšie pôsobí fakt, že nakrútil film o Matke Tereze, jednej z najznámejších a najvplyvnejších žien 20. storočia. Všetci poznajú Matku Terezu ako sväticu. Vždy ochotnú pomôcť tým, ktorí to najviac potrebujú. No Kamal Musale vo filme otvára úplne inú stránku Matky Terezy.

A tak film, ktorý by mainstreamové publikum na prvý pohľad mohlo odsúdiť a považovať za náboženský fanatizmus, by sme po zhliadnutí mohli označiť ako mimoriadne aktuálne a poučné dielo. Musale sa púšťa do viacerých mimoriadne hlbokých tém, ktoré polarizujú spoločnosť. A tak vo filme vidíme krízu a stratu viery, otázku interrupcie, rodičovstva v mladom veku a takisto syndrómu vyhorenia. Filmu dominuje mladá žena, Kavita (Banita Sandhu), s ktorou prežijeme naozajstné dobrodružstvo. Na druhej strane spoznávame prvé roky služby Matky Terezy, ktorá sa neskôr stane jednou z najdôležitejších postáv Cirkvi a oblasti ľudských práv minulého storočia. Hoci žijú v odlišných časoch a Kavita nebola so známou sväticou v kontakte, ich príbehy sa vďaka šikovnému scenáru a práci s časovými rovinami skvele prelínajú.

Divák tak okúsi týždeň dlhých nožov v Kalkate, ako aj atmosféru slumov v 50. rokoch. Matka Tereza sa ukazuje ako „žena činu“, ktorú neúspech či výraz nesúhlasu nezastavia. V kombinácii so skvelým výkonom herečky Jacqueline Fritschi-Cornazovej, ktorá postavu Matky Terezy stvárňuje, tak divák dostáva veľmi širokú paletu silných emócií, od šťastia a radosti až po zúfalstvo a odraz od osobného dna.

Všetci chceme to isté

Kavita sa uprostred osobnej krízy rozhodne odísť z Anglicka do Indie, kde prežila detstvo. Prichádza k svojej pestúnke – Deepali (Deepti Naval), ktorá ju prichýli. Práve múdra a skúsená pestúnka ponúka dôležitý odkaz celého filmu: „Kresťania, hinduisti, moslimovia. Všetci chceme to isté – lásku.“ Svoju osobnú krízu vo filme prežíva aj Matka Tereza. Vďaka prístupu režiséra filmu, ktorý čerpal z listov Matky Terezy, na ktoré zaznamenala svoje spovede, spoznávame odvrátenú stránku života pomáhajúcej svätice. Aj ona sa dostane do osobnej krízy, do krízy viery. Podľa režiséra filmu sa už nikdy nedozvieme, či sa z nej skutočne neskôr Matka Tereza počas svojho života dostala. No dôležité pre dnešnú spoločnosť je pochopiť, že napriek tejto kríze sa nevzdala a pokračovala neúnavne vo svojom povolaní ďalej.

Film je skvelo technicky spracovaný. Od úvodných čiernobielych scén prechádza cez šedé a nevýrazné farby až do plnofarebnú indickej scenérie pri tom, ako sme spolu s Kavitou na ceste po tejto krajine. Atmosféra filmu je majestátna. To, čo dokázal Kamal Musale postaviť so svojim tímom v štúdiu v indickom Mombaji, je až neuveriteľné. Divák sa dostane doprostred slumov, kde vidí spolu s Matkou Terezou veľké utrpenie núdznych. Matka Tereza robí aj nemožné, aby dostala priestor, v ktorom by sa o chorých a umierajúcich mohla postarať. Nemocnica jej v tomto nechce vyjsť v ústrety. No žene činu, akú v Matke Tereze vo filme vidíme, nie je slovo „nie“ odpoveďou. Práve naopak. Posilnením do ďalšieho boja, do ktorého sa púšťa s ešte väčším odhodlaním.

V kinosále bolo počas filmu absolútne ticho, ktoré sa ešte umocnilo v závere filmu. Vtedy totiž prichádza veľký zvrat, ktorý divákovi ponúka ďalší, úplne nový a zásadný pohľad na hlavné postavy a ich vzťah. Snímka s jej posolstvom dohnala divákov až k slzám.

Matka Tereza a ja dokáže zaujať široké spektrum divákov. Od nadšencov histórie, zdravotníkov, fanúšikov filmov podľa skutočných udalostí, životopisných snímkov až po mladých ľudí a ľudí, ktorí sú sami uprostred svojich kríz. Okrem otázok, ktoré otvára, môže mnohým priniesť odpovede na ich otázky.

Matka Tereza a ja na predpremiére zaujala

Diváci prežívali po skončení filmu množstvo emócií. Viacerí nám povedali, že si ešte musia nechať pár dní na premýšľanie, aby vstrebali všetky podnety z filmu. Iní nám zase povedali, že mali zmiešané pocity. Väčšinu divákov veľmi prekvapilo najmä skvelé spracovanie filmu, v ktorom Matku Terezu tvorcovia nevykreslili ako svätú, ale ako bežnú ženu, ktorá si sama prežila veľmi náročné chvíle. Takto film zhodnotili diváci a zamestnanci Rádia LUMEN, ktorí boli na predpremiére:

Zuzka – Som nadšená, bolo to veľmi dobre spravené. Najviac ma oslovila strata viery Matky Terezy a že napriek tomu pokračovala a to je silné. Aj slová režiséra o tom, že treba pokračovať v tom, čo robíme aj napriek nezdarom a sklamaniu.

Adriána – Som zatiaľ bez slov. Mám zmiešané pocity z neho, musím si to ešte nechať v hlave uležať.

Sestra Petra Margaréta – Pre mňa to bol film, ktorý môže dať veľmi veľa do života mladým ľuďom aj starším. Môžu vďaka nemu spoznať, čo je pre nich pravou cestou do života a nie iba klamstvom.

Lucia Pálešová, redaktorka spravodajstva – Film Matka Tereza a Ja zanechal vo mne určite hlbokú stopu. Síce som neodchádzala z kina vyslovene so slzami v očiach, ale práve to sa mi na tomto filme páčilo. Že vykreslil Matku Terezu tak skutočne, autenticky, so svojimi dobrými, aj tými "temnejšími" stránkami. Myslím si, že je to film určený nie len pre veriacich divákov, ale pre široké spektrum nadšencov dobrého filmu. Podľa mňa by si ho mal pozrieť každý, pretože ukazuje, ako sa aj v tých najťažších chvíľach nemáme vzdávať a ako treba ísť ďalej po ceste, o ktorej sme presvedčení, že je tá správna. Ako to robila aj Matka Tereza. Aj pre túto hlbokú myšlienku som si dokonca niekoľko scén prepojila s mojím vlastným životom, s vlastným prežívaním...

Ivo Novák, redaktor Rádia LUMEN - Je veľa krásnych filmov pre veriacich ľudí, no mnohé z nich sa nedokážu vyhnúť určitému "klišé" tohto žánru. Film Matka Tereza a ja by som si pokojne pozrel aj s niekým, kto je vzdialený od Cirkvi a od filmov s nálepkou "náboženský" cielene bočí. Film ponúkol viacero námetov na diskusiu po jeho vzhliadnutí, a aj keď to bola dráma, človek neodchádzal z kina emočne zničený alebo zronený. Práve naopak o mnohých veciach sa dá ešte veľa rozmýšľať a uvažovať...

V Rádiu LUMEN vám prinesieme aj exkluzívny 30-minútový rozhovor s režisérom a scenáristom filmu Matka Tereza a ja, Kamalom Musalom. Počúvajte reláciu Svetlo nádeje, už 8. októbra o 15:30. Film uvedú v slovenských kinách od 5. októbra.

Podobné články

Počúvajte naživo

Dodajte energiu našim vysielačom