TopTip

Predstavujeme cirkevných otcov (4): Klement Rímsky

Predstavujeme cirkevných otcov (4): Klement Rímsky

Jednoznačná a veľmi starobylá tradícia prisudzuje svätému Klementovi Rímskemu, tretiemu v zozname biskupov rímskej cirkvi, autorstvo listu, ktorý bol v mene cirkvi v Ríme okolo roku 96 adresovaný cirkvi v Korinte.

Liste Korinťanom nachádzame bohaté učenie o Cirkvi ako pospolitosti - lat. communio. Pohnútka pre vznik tohto vzácneho spisu pramení z predstavy, že Cirkev presahuje priestor a geografické hranice a má žiť v pospolitosti, deliac sa nielen o duchovné dobrá, ale aj o ťažkosti, krízy a problémy jednotlivých komunít.

Rímska komunita zasiahla svojim listom kresťanom v Korinte, pretože si myslí, že táto časť Božieho ľudu je súčasťou Cirkvi v jej univerzálnej dimenzii. Preto sa rímska komunita cíti byť zodpovedná za členov Kristovho stáda, ktorí žijú v Achájsku a sú v žalostnom stave rozdelenia a rivality.

Liste Korinťanom je neodškriepiteľná náuka o Cirkvi ako pospolitosti, v dôsledku ktorej sa všetky jednotlivé kresťanské komunity cítia byť zodpovedné na sesterské cirkvi a zasahujú, aby im pomohli prekonať ťažkosti a vyriešiť problémy spôsobené krízou viery či hriechom veriacich.

Klement považuje kresťanstvo za jednu veľkú rodinu, ktorú tvoria tí, čo veria v Pána Ježiša a žijú po celom svete. Tvoria Kristovho stádo, Boží ľud, zástup veriacich, ktorý sa vyznačuje bratskou láskou. Táto Cirkev vo svojej univerzálnej dimenzii teraz žije v jednotlivých komunitách rozličných miest sveta a je na púti do nebeského kráľovstva. V tejto súvislosti je veľmi významný nadpis listu, pretože Klement otvára svoj list nasledovnými výrazmi:

„Božia cirkev, ktorá pobýva v Ríme, Božej cirkvi, ktorá pobýva v Korinte, vyvoleným a posväteným z vôle Otca prostredníctvom nášho Pána Ježiša Krista“ (Insc.)

V tomto úryvku kresťanská komunita, tvorená osobami vyvolenými Bohom a posvätenými podľa jeho spásneho plánu, je predstavená ako Božia cirkev, čiže Pánov ľud, ktorý je na púti a žije ako cudzinec na zemi, pričom pobýva v konkrétnych mestách sveta, ako Rím a Korint. Z tohto dôvodu Klement používa výraz cirkev v Korinte na označenie kresťanskej komunity, ktorá sa nachádza v tejto metropole Achájska (47,6).

Pojem „ekklesia“ - cirkev však v našom literárnom dokumente znamená aj kresťanské zhromaždenie (44,3), podobne ako v rozličných úryvkoch Nového zákona a apoštolských Otcov. Rímsky biskup odsudzuje ničomných korintských kresťanov, pretože zosadili pastierov - presbyterov komunity, ktorí boli ustanovení ako osvedčení muži „so súhlasom celej Cirkvi“. Náš autor viní ako ohavné a hanebné správanie týchto nedisciplinovaných, ba rebelujúcich Korinťanov, ktorí poškvrnili povesť bratskej lásky („philadelphía“) kresťanskej komunity (47,5s). Vrelými slovami ich vyzýva, aby potlačili toto zlo, plakali a naliehavo prosili Pána, aby sa dosiahla obnova vznešenej a svätej praxe bratskej lásky (48,1).

Podľa Klementa Cirkev musí byť preniknutá hlbokou a konkrétnou láskou medzi členmi rozličných kresťanských komunít. Cirkev tvoria všetci veriaci, ktorí veria v Pána Ježiša a sú preniknutí evanjeliovými princípmi, medzi ktorými je na prvom mieste bratská láska.    

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 5126 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

10 dní

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies