TopTip

Predstavujeme cirkevných otcov (4): Klement Rímsky

Predstavujeme cirkevných otcov (4): Klement Rímsky

Jednoznačná a veľmi starobylá tradícia prisudzuje svätému Klementovi Rímskemu, tretiemu v zozname biskupov rímskej cirkvi, autorstvo listu, ktorý bol v mene cirkvi v Ríme okolo roku 96 adresovaný cirkvi v Korinte.

Liste Korinťanom nachádzame bohaté učenie o Cirkvi ako pospolitosti - lat. communio. Pohnútka pre vznik tohto vzácneho spisu pramení z predstavy, že Cirkev presahuje priestor a geografické hranice a má žiť v pospolitosti, deliac sa nielen o duchovné dobrá, ale aj o ťažkosti, krízy a problémy jednotlivých komunít.

Rímska komunita zasiahla svojim listom kresťanom v Korinte, pretože si myslí, že táto časť Božieho ľudu je súčasťou Cirkvi v jej univerzálnej dimenzii. Preto sa rímska komunita cíti byť zodpovedná za členov Kristovho stáda, ktorí žijú v Achájsku a sú v žalostnom stave rozdelenia a rivality.

Liste Korinťanom je neodškriepiteľná náuka o Cirkvi ako pospolitosti, v dôsledku ktorej sa všetky jednotlivé kresťanské komunity cítia byť zodpovedné na sesterské cirkvi a zasahujú, aby im pomohli prekonať ťažkosti a vyriešiť problémy spôsobené krízou viery či hriechom veriacich.

Klement považuje kresťanstvo za jednu veľkú rodinu, ktorú tvoria tí, čo veria v Pána Ježiša a žijú po celom svete. Tvoria Kristovho stádo, Boží ľud, zástup veriacich, ktorý sa vyznačuje bratskou láskou. Táto Cirkev vo svojej univerzálnej dimenzii teraz žije v jednotlivých komunitách rozličných miest sveta a je na púti do nebeského kráľovstva. V tejto súvislosti je veľmi významný nadpis listu, pretože Klement otvára svoj list nasledovnými výrazmi:

„Božia cirkev, ktorá pobýva v Ríme, Božej cirkvi, ktorá pobýva v Korinte, vyvoleným a posväteným z vôle Otca prostredníctvom nášho Pána Ježiša Krista“ (Insc.)

V tomto úryvku kresťanská komunita, tvorená osobami vyvolenými Bohom a posvätenými podľa jeho spásneho plánu, je predstavená ako Božia cirkev, čiže Pánov ľud, ktorý je na púti a žije ako cudzinec na zemi, pričom pobýva v konkrétnych mestách sveta, ako Rím a Korint. Z tohto dôvodu Klement používa výraz cirkev v Korinte na označenie kresťanskej komunity, ktorá sa nachádza v tejto metropole Achájska (47,6).

Pojem „ekklesia“ - cirkev však v našom literárnom dokumente znamená aj kresťanské zhromaždenie (44,3), podobne ako v rozličných úryvkoch Nového zákona a apoštolských Otcov. Rímsky biskup odsudzuje ničomných korintských kresťanov, pretože zosadili pastierov - presbyterov komunity, ktorí boli ustanovení ako osvedčení muži „so súhlasom celej Cirkvi“. Náš autor viní ako ohavné a hanebné správanie týchto nedisciplinovaných, ba rebelujúcich Korinťanov, ktorí poškvrnili povesť bratskej lásky („philadelphía“) kresťanskej komunity (47,5s). Vrelými slovami ich vyzýva, aby potlačili toto zlo, plakali a naliehavo prosili Pána, aby sa dosiahla obnova vznešenej a svätej praxe bratskej lásky (48,1).

Podľa Klementa Cirkev musí byť preniknutá hlbokou a konkrétnou láskou medzi členmi rozličných kresťanských komunít. Cirkev tvoria všetci veriaci, ktorí veria v Pána Ježiša a sú preniknutí evanjeliovými princípmi, medzi ktorými je na prvom mieste bratská láska.    

Podobné články

Počúvajte naživo

Dodajte energiu našim vysielačom
Dodajte energiu našim vysielačom
Vyzbieraných je 1744 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

3 dni

Aktuálny program

    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies