Celková čiastka
Zostávajúci čas
Viera v Zmŕtvychvstalého
Rozhodujúcou udalosťou pre nové zbieranie veriacich v Ježiša bola skúsenosť so zmŕtvychvstalým Pánom v jeho zjaveniach (Mt 28, 16 – 20; Mk 16, 1 – 18; Lk 24; porov. Sk 1, 3; Jn 20 – 21). Skrze túto skúsenosť veriaci pochopili Ježišovo poslanie nanovo; videli splnené jeho prisľúbenie a vrátili sa do Jeruzalema, aby tam očakávali skorý Pánov návrat. Turíčna udalosť, zostúpenie Ducha prisľúbeného pre obdobie konca, sa stala konštitutívnou pre ohlasovanie Krista, Zmŕtvychvstalého.
Vedúcou osobnosťou sa stal Peter, ktorý zaiste zhromaždil okolo seba Dvanástich (porov. Sk 1, 13. 26; 2, 14). „Boh ho vzkriesil z mŕtvych“ (Rim 10, 9; porov. Rim 1, 4). Túto vieru poveľkonoční veriaci v Krista videli v kontinuite so svojou starou vierou: Všetko sa stalo „podľa Písma“. Neoddelili sa od židovstva a jeho Svätého písma. Ich obraz sveta a dejín, ich očakávanie konca sveta, zmŕtvychvstania, Božieho súdu a kráľovstva zostali ovplyvnené židovstvom. Ale viera dostala nový základ: Ježiša Krista, v ktorom Boh splnil prisľúbenia svojmu ľudu.
Židovsko-mesiášska sekta
Táto prvotná kerygma bola vyladená úplne na Izrael a jeho horizont života a myslenia. Ježišovo ohraničenie sprostredkovania spásy na Izrael ovplyvňovalo aj prvotné kresťanské ohlasovanie v poveľkonočnej dobe. Prvými kresťanskými obcami boli židovské obce, pravdepodobne v Galileji (u Marka a Matúša sú zjavenia Zmŕtvychvstalého umiestnené tam), kde spomienka na Ježišov život a pôsobenie zostala živá.
Prvé kapitoly Skutkov apoštolov potom informujú, v štylizovanej forme, o Jeruzalemskej obci. Konštitutívny pre túto obec bol najskôr zrejme kruh Dvanástich (doplňujúca voľba Mateja, Sk 1,15-26), ale jeho ďalšia praktická funkcia nie je zreteľná. Pavol uvádza pri príležitosti svojho prvého pobytu v Jeruzaleme apoštolov, resp. „Dvanástich“ a na ich čele Kéfasa a Pánovho brata Jakuba (Gal 1,18n; 1 Kor 15, 5.7). Spoločne konajúc vystupujú len v Skutkoch apoštolov 6, 2.
Kruhu Dvanástich sa zdá byť pripísaná symbolická funkcia v rámci eschatologickej symboliky Izraela, ktorú nebolo možné predĺžiť. Po Matejovi nebol zvolený nikto ďalší. Pri svojej druhej návšteve Jeruzalema (48/49?) Pavol diskutoval s tromi „stĺpmi“ - Jakubom, Kéfasom a Jánom ako vedúcim grémiom (Gal 2, 9). Skutky apoštolov uvádzajú vo svojej paralelnej správe popri apoštoloch aj starších (presbyteroi; Sk 15, 2.4.6.22n; porov. 16, 4; 11, 30; v 21, 18 už len Jakuba a starších).
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram