Celková čiastka
Zostávajúci čas
Väčšina detí v 19 európskych krajinách používa svoje smartfóny „denne“ alebo „takmer vždy“. Oproti podobnej štatistike z roku 2010 ide o výrazný nárast.
Čas, ktorý deti trávia každý deň online, sa v niektorých krajinách takmer zdvojnásobil. Stále sa však ukazuje ako potrebné, aby deti dostávali rady od rodičov, učiteľov alebo priateľov o tom, ako sa správať bezpečne online. O negatívnej skúsenosti na internete deti väčšinou hovoria s priateľmi alebo rodičmi a len zriedka to povedia učiteľom alebo odborníkom určeným na pomoc v týchto záležitostiach.
Správa uverejnená pri príležitosti Dňa bezpečného internetu tiež ukazuje, ako sa čas strávený online pohybuje medzi približne dvoma hodinami denne (Švajčiarsko) a tri a pol hodinami (Nórsko). Nová správa, EU Kids Online 2020: Výsledky prieskumu z 19 krajín, mapuje riziká a príležitosti spojené s používaním internetu pre deti v Európe. Tímy zo siete EU Kids Online spolupracovali od jesene 2017 do leta 2019 pri realizovaní hlavného prieskumu 25 101 detí v 19 európskych krajinách.
Niektoré riziká sa vnímajú ako pozitívne aj negatívne
Celoeurópsky prieskum EU Kids Online mapoval online skúsenosti detí vo veku 9 – 16 rokov, vrátane kyberšikanovania, kontaktu so škodlivým obsahom, zneužívania údajov, nadmerného používania internetu, sextingu a stretnutia s neznámymi ľuďmi z internetu. Výskumníci tvrdia, že online aktivity nemožno jednoznačne definovať ako všeobecne pozitívne alebo všeobecne negatívne; tá istá aktivita môže pôsobiť pozitívne na jedno dieťa a negatívne na druhé dieťa. Jedným z takých príkladov je stretnutie sa s ľuďmi, ktorých deti spoznali na internete. Medzi 5% (Francúzsko) až 25% (Srbsko) detí sa stretlo s niekým, koho predtým poznali iba online. Pre väčšinu z nich bolo stretnutie sa s novými ľuďmi pozitívne a vzrušujúce. Medzi 52% (Slovensko) až 86% (Rumunsko) detí, ktoré sa stretli s niekým, koho spoznali online, uviedlo, že po takomto stretnutí boli šťastné. Na druhej strane, v prípade iných by takáto skúsenosť mohla vyvolať strach a potenciálnu ujmu. Vo väčšine krajín bolo menej ako 5% tých, ktorých skúsenosť s takýmto stretnutím celkom alebo veľmi rozrušila.
Nedostatok pomoci zo strany učiteľov a odborníkov
Medzi 7% (Slovensko) až 45% (Malta) detí uvádza, že v poslednom roku ich niečo na internete obťažovalo alebo znepokojilo. Väčšina z nich uviedla, že sa to stalo len sporadicky, iba niekoľkokrát do roka. Na otázku, ako sa vysporiadali s negatívnymi skúsenosťami, deti a dospievajúci uvádzali, že najčastejšie to povedali priateľom alebo rodičom, ale zriedka to povedali učiteľovi alebo odborníkovi, ktorého úlohou je pomáhať im v takýchto záležitostiach. Navyše, od 10 % po 25 % detí uviedlo, že nikdy alebo takmer nikdy nedostali radu od rodičov, učiteľov alebo priateľov o tom, ako používať internet bezpečne.
Zistenia zo Slovenska
V porovnaní s inými krajinami v rámci Európy patrí Slovensko medzi krajiny s nižšou intenzitou prístupu do internetu, aktivít online a zároveň s nižšou mierou rizikových skúseností detí a dospievajúcich.
Hlavný motív pre používanie internetu je zábava a sociálna interakcia, čo sa prejavuje v aktivitách ako pozeranie videí a používanie sociálnych sietí.
V kontexte sociálnej interakcie prostredníctvom internetu je zaujímavé zistenie, že 56 % detí vo veku 9 – 12 rokov navštevuje sociálne siete minimálne raz za týždeň napriek tomu, že vekový limit pre väčšinu sociálnych sietí je 13 rokov. V tejto vekovej kategórii iba 20 % rodičov nepovoľuje deťom prístup na sociálne siete a až 62 % rodičov nijako neobmedzuje používanie rôznych aplikácií na komunikáciu napr. WhatsApp alebo Messenger. Dievčatá vo veku 9 – 12 rokov používajú sociálne siete častejšie ako chlapci.
Deti a dospievajúci sa počas svojich aktivít na internete môžu stretnúť s potenciálne rizikovými situáciami, ktoré u nich môžu vyvolať rôzne reakcie.
Celkovo 21 % detí a dospievajúcich vo veku 11 – 17 rokov videlo na internete obsah týkajúci sa sebapoškodzovania; 10 % sa stretlo s obsahmi o spôsoboch spáchania samovraždy a 26 % malo skúsenosť s obsahmi propagujúcimi anorexiu a bulímiu. Potvrdilo sa, že vystavenie sa jednému typu škodlivých obsahov zvyšuje pravdepodobnosť kontaktu aj s ďalšími typmi nebezpečných obsahov.
Pre viac informácií
Správa „EU Kids Online 2020: Výsledky prieskumu z 19 krajín“ aktualizuje a prehĺbuje poznatky o online živote dnešných detí a o tom, aké sú v tejto oblasti rozdiely naprieč Európou.
Celková správa za Slovensko je k dispozícii na http://rodinaamedia.ku.sk/publikacie/
Výskum EU Kids Online na Slovensku bol podporený Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny v rámci Národného projektu Podpora ochrany detí pred násilím. Výskum realizuje Katolícka univerzita v Ružomberku a koordinátormi projektu sú Pavel Izrael, PhD. a Juraj Holdoš, PhD. z Filozofickej fakulty KU v Ružomberku.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram