Celková čiastka
Zostávajúci čas
Božie slovo sa prijíma vierou a viera prichádza z toho, čo sa počúva. Aby sme porozumeli Svätému písmu, je potrebné spojiť čítanie Božieho slova s počúvaním tohto slova v homíliách a katechézach. Ako sa rozpráva v Skutkoch apoštolov, správca etiópskej kráľovnej čítal Izaiášove proroctvá o Kristovi, ale nerozumel im, pokým mu apoštol Filip nevysvetlil ich význam. Vďaka tomuto vysvetleniu správca uveril v Krista a bol pokrstený.
Cirkevní otcovia nielenže čítajú Sväté písmo, ale aj naliehavo povzbudzujú všetkých veriacich, aby ho čítali. Svätý Ján Zlatoústy píše:
Milovaní, čítanie Svätého písma je veľkým dobrom. Podnecuje dušu k oceňovaniu múdrosti, upriamuje myseľ na nebo, privádza človeka k postoju vďačnosti, zabraňuje nášmu rozrušovaniu sa nad nejakou pozemskou skutočnosťou, privádza naše myslenie k odpočinku vo svete na druhej strane, privádza nás ku konaniu všetkého s vyhliadkou na odmenu od Pána a k veľmi pohotovému zaoberaniu sa skúškami cností.
V nadväznosti na tradíciu cirkevných otcov ľvovský metropolita Andrej Šeptický označuje Sväté písmo za nekonečný a neprebádateľný oceán pravdy a dobra. Vladyka Šeptický doslova napísal:
Sväté písmo je slovo Najvyššieho Boha, jedného v Trojici, hovorené nám neužitočným hriešnikom, ktorých Najvyšší povoláva k dôstojnosti byť jeho deťmi a prijíma nás za svoje deti. Je to teda nevyčerpateľná pokladnica všetkých nebeských požehnaní, zdroj svetla nebeskej, nepochybnej pravdy a živej vody, prúdiacej do večného života a večnej spásy celého ľudského pokolenia. A tak pochopme, akým liekom pre dušu, akým anjelským pokrmom, akou silou pre život a akým najúžasnejším darom z neba je každé slovo Svätého písma.
Obsah Svätého písma sa najplnšie poznáva vo svetle posvätnej Tradície, vďaka ktorej Sväté písmo zostáva vždy platné a živé.
Porozumieť Svätému písmu znamená zbadať v ňom najhlbší obsah a význam Zjavenia ako dejín spásy. Toto je možné iba v Cirkvi, kde sa Sväté písmo zrodilo. Najlepším sprievodcom k porozumeniu Svätému písmu je modlitba Cirkvi, pomocou ktorej, pôsobením Svätého Ducha, sa nám Sväté písmo zjavuje ako Božie slovo. Kristus sa zjavuje v slove, rovnako ako sa zjavuje v eucharistickom chlebe a víne. Z tohto dôvodu nás cirkevní otcovia učia o dvoch stoloch – stôl slova a stôl chleba –, na ktorých majú veriaci účasť počas božskej liturgie.
Vzhľadom na to, že Sväté písmo je Božie slovo vyjadrené v ľudských slovách, úsilia samotnej ľudskej mysle nepostačujú na jeho výklad. Je nutné ho čítať a vysvetľovať v Duchu, prostredníctvom ktorého bolo napísané. A tak, aby sme poznali pravý význam posvätných textov, je potrebné venovať pozornosť obsahu a jednote celého Písma a zohľadňovať živú Tradíciu celej Cirkvi a analógiu viery. Svätý Atanáz Veľký nás varuje, že citovanie jednotlivých pasáží, ktoré sú vytrhnuté z celku Svätého písma bez ohľadu na všeobecný kontext, môže človeka priviesť na scestie.
Zdroj: Christ - our Pascha
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram