Celková čiastka
Zostávajúci čas
Maďarský parlament, ktorý sprevádzajú pokračujúce protesty učiteľov, začal nedávno rokovať o takzvanom „statusovom zákone“ presadzovanom vládou, ktorý má okrem iného zrušiť status učiteľov ako štátnych zamestnancov. Už rok a pol protestujú učitelia proti podmienkam na školách. V dôsledku nízkych platov je nedostatok učiteľov a primálo učiteľského dorastu. Návrh zákona, ktorý sa dostal na verejnosť v marci, bol len špičkou ľadovca, ale opäť viedol k celonárodným protestom učiteľov a študentov a rodičov, ktorí ich podporujú.
Rita Rubovszká, riaditeľka školského strediska Patrona Hungariae, ktoré spravuje katolícky rád, pre Kathpress 23. júna povedala, že nemožno poprieť, že vláda sa pokúša riešiť problémy, ktoré sa nahromadili v školstve. Nový zákon má vniesť poriadok, je však otázne, či sa tak podarí vyriešiť najväčšie problémy vyplývajúce z nedostatku učiteľov.
Nedostatok učiteľov sa v Maďarsku stáva čoraz väčším problémom, najmä v predmetoch ako matematika, fyzika, chémia a cudzie jazyky. Obzvlášť znepokojujúce sú školy vo vidieckych oblastiach vrátane tých, kde je veľa žiakov v sociálne ťažkej situácii. Už v roku 2019 bolo v krajine 45 % učiteľov starších ako 50 rokov a počet študentov pre učiteľské povolanie drasticky poklesol.
Podľa riaditeľky Rubovszkej je otázne, či sa dá nedostatok vyriešiť centrálnym rozdeľovaním učiteľov - boli by nútení učiť v rôznych inštitúciách v rámci príslušného okresu. Vzťah učiteľ - žiak je vo vzdelávaní nesmierne dôležitý a mohla by sa stratiť osobná pozornosť, obáva sa Rubovszká. A pritom je to pre školský systém dôležitý faktor úspechu.
Kritici varujú, že nový zákon by ešte viac prehĺbil centralizáciu vzdelávania, ktorá sa začala v roku 2012. Štátne školy sú pod kontrolou veľkého orgánu. Táto inštitúcia má dohľad nad všetkými školami a učiteľmi v krajine a vypracúva národné učebné osnovy. Táto centralizácia hrozí oslabením identity učiteľov a ich pocitu príslušnosti k škole.
Podľa odborníkov od učiteľského povolania odrádzajú ľudí nízke mzdy. Ešte pred desiatimi rokmi bolo v triede päť až osem budúcich pedagógov, teraz je to maximálne jeden alebo dvaja. Podľa kritikov od roku 2015 sa nezvýšil základný plat, ale zvýšilo sa pracovné zaťaženie. Napríklad počet vyučovacích hodín pre učiteľov sa zvýšil z 18 na 22 až 24. Učitelia sú nespokojní aj s plánmi vyučovacích hodín. Na jednej strane sa diskutuje o zložení – najmä v oblasti literatúry –, ale predovšetkým o rozsahu.
Riaditeľka Rubovszká by súhlasila so zmenou, ktorá by umožnila diferencovať platy nielen podľa veku a úrovne vzdelania, ale aj podľa výkonnosti. „Samotný fakt, že niekto učí 30 rokov, nie je zásluha.“ Celkovo je však podľa nej podceňovanie učiteľov hlboko zakorenené v spoločnosti. „Každý má negatívne skúsenosti so vzdelávacím systémom a, žiaľ, musím povedať, že v dnešnej maďarskej učiteľskej komunite existuje časť, ktorá tieto zlé skúsenosti podporuje. Práve preto by sa mal vzdelávací systém reformovať. Sú tam talentovaní mladí odborníci, ale tí sa každý týždeň, každý deň pýtajú samých seba, ako dlho môžu zostať alebo kedy môžu prejsť na čiastočný úväzok, aby si zarobili v druhej polovici pracovného času.“
Plánovaný zákon chce tiež upraviť mzdovú situáciu. Podľa maďarskej vlády to však závisí od uvoľnenia finančných prostriedkov z fondu obnovy.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram