Celková čiastka
Zostávajúci čas
Na piatu pôstnu nedeľu vám ponúkame zamyslenie Mons. Jána Dudu.
Evanjelium piatej pôstnej nedele je o žene, ktorú farizeji a zákonníci prichytili pri cudzoložstve, priviedli za Ježišom a chceli od neho stanovisko (Jn 8,1-11). Mojžišov zákon prikazoval zabiť takých mužov a ženy ukameňovaním (porov. Levitikus 20,10 alebo Deuteronomium 22,22). Farizeji a zákonníci teda nastolili veľmi vážny problém, ktorý spočíva v tom, aký je vzťah spravodlivosti a milosrdenstva. Zaslúži si človek za hriech zomrieť? Nie je spravodlivosť príliš krutá či neprimeraná? Nie je milosrdenstvo bagatelizovaním hriechu? Ako sa dá postaviť na stranu hriešnika a neriskovať škandál? Sú to veľmi ťažké otázky. Ježišov postoj je taký, že sa postavil na stranu cudzoložnej ženy! Ako vysvetliť tento jeho postoj? Čo tým sledoval?
Komunita prvých kresťanov mala s príbehom o cudzoložnej žene pravdepodobne problém. Zdá sa, že tento postoj zastávajú relevantní autori duchovného života (Prete, Cantalamessa a iní). Ako dôvod uvádzajú, že aj keď sa úryvok nachádza v Jánovom evanjeliu, vyzerá skôr na text Lukášovho evanjelia. Na prvých kresťanov skutočnosť, že sa Ježiš postavil na stranu cudzoložnej ženy, značne škandalózne. Ako sa mohol Ježiš postaviť na stranu človeka, ktorý zhrešil a prečo jasne a jednoznačne hriech neodsúdil? Nepôsobí azda škandalózne, že človek môže hrešiť a vždy mu Boh odpustí a bude k nemu milosrdný? Či nám kresťanom katolíkom práve toto nevytýkajú?
K výkladu úryvku sa spravidla postupuje veľmi sofistikovane: že Boh odsudzuje hriech, ale neodsudzuje hriešnika! Iste, je to jeden z možných výkladov. A potom posolstvom pre nás ľudí je, aby sme aj my odsúdili hriech, ale milovali hriešnika. Dá sa dištancovať od zabíjania, ale milovať zabijakov? To hádam dokážu iba svätí ľudia. Ale to by bolo azda na dlhšiu diskusiu.
Mne sa pozdáva interpretácia nádeje! Človek, žijúci na tejto zemi, sa „točí“ v bludnom kruhu hriechu. Ak by na tejto zemi nejestvovala pre človeka nádej spásy, ako by sme potom žili? Potrebujeme vždy a znova „novú šancu“. Ježiš má moc nám dať na tejto zemi novú šancu získať spásu. A toto je „motorom“ ľudského úsilia spásy. Nikto sa nebude namáhať či zaväzovať, ak by nemal nijakú nádej na úspech. Ježiš, keď neodsúdil cudzoložnú ženu, postavil sa na stranu jej novej nádeje spásy: Choď a už viac nehreš! Dokonca dá sa pokračovať v úvahe aj tak, že vzal na seba aj jej hriech a zaplatil zaň svojou krvou. Kým žijeme na tejto zemi, potrebujeme žiť v tejto nádeji spásy. Ak by sme takúto nádej tu na zemi nemali, točili by sme sa nielen v bludnom kruhu našich hriechov, ale boli by sme v situácii satana, ktorý „žije“ bez akejkoľvek spásonosnej nádeje. Vďaka Ježišovi to tak nie je.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram