Celková čiastka
Zostávajúci čas
Na 5. nedeľu v cezročnom období vám ponúkame zamyslenie Mons. Ján Dudu, profesora katolíckej teológie.
Nedeľné evanjelium (Lk 5,1-11) nám predstavuje výnimočnú udalosť, ktorá sa stala pred mnohými rokmi. Ježiš Nazaretský najprv vyučuje zástupy z rybárskej loďky, ktorá patrila Šimonovi Petrovi. Potom pošle rybárov na more chytať ryby. Napriek tomu, že celú noc chytali a nechytili nič, tentoraz chytili veľké množstvo rýb, že sa až lode potápali. Prvý, ktorý pochopil výnimočnosť situácie, bol Šimon Peter. Zázračný rybolov na neho tak silno zapôsobil, že sa vrhol k Ježišovým nohám a povedal: „Pane, odíď odo mňa, lebo som človek hriešny“. Ale Ježiš mu povedal: „Neboj sa, odteraz už budeš loviť ľudí“.
Dávna udalosť od Genezaretského jazera nás kresťanov oslovuje aj dnes. Rímsky biskup je nástupcom apoštola Šimona Petra, rybára. Preto „rybársky prsteň“ je symbolom pápežského úradu.[1] Anulus pescatoris je dokonca liturgickým symbolom prevzatia úradu Petrovho nástupcu. Každý pápež má svoj vlastný rybársky prsteň. Na prsteni je znázornený sv. Peter ako sedí na loďke na mori a rozhadzuje rybárske siete. Tento námet je rovnaký na každom rybárskom prsteni, mení sa iba meno pápeža. Aj v dnešnej dobe nástupcovia sv. Petra a nástupcovia apoštolov musia vyplávať každý deň na more ľudských dejín a hádzať siete evanjelia. Udalosť evanjelia pripomína pastierom Cirkvi tri momenty: rybársku námahu neúspešnej noci; rybársku námahu vernú Kristovmu slovu a úlovok sa dostavil; napokon majú spoznať, ako Šimon, svoju vlastnú hriešnosť, ktorá ich má priviesť k úžasnej pokore a námahe v prospech vlastnej vyššej mravnej dokonalosti.
Dnešné evanjelium však prináša posolstvo pre všetkých kresťanov. V dejinách kresťanstva sa stretávame s latinským slovom pisciculi, ktorým sa radi označovali prví kresťania. Významovo pod týmto pojmom treba rozumieť „malé rybky, ktoré uviazli v sieti a vytiahli ich z vody“. Pre rybu je prirodzeným prostredím voda a vytiahnuť ju z vody znamená pre ňu smrť. Inak je to však v prípade rybárov ľudí: žijeme v toxickom prostredí utrpenia a smrti, v „špinavých vodách zla a hriechu“.[2] Siete evanjelia sú pre nás záchranou, lebo nás vyťahujú z utrpenia a smrti a privádzajú k večnému životu s Bohom. Preto sa kresťania cítili radostne, keď boli „ulovení“ evanjeliom a tešili sa z toho. Preto sa nazývali „kresťanskými rybkami“ (pisciculi christianorum) ulovenými sieťami evanjelia.
Ešte sa treba vrátiť k slovám Šimona Petra, keď sám seba pomenoval, že je „človek hriešny“. V nedeľnom prvom čítaní sa píše o povolaní proroka Izaiáša, ktoré nastalo po mystickom zážitku, keď jeden zo serafínov vo videní sa dotkol žeravým uhlíkom jeho perí a očistil ho (Iz 6,3-8). Každý kresťan je povinný sa usilovať o vyšší stupeň mravnej dokonalosti a prosiť Boha, aby nás očisťoval od našich hriechov, aby očisťoval od zla naše ľudské dejiny.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram