Celková čiastka
Zostávajúci čas
Na Nedeľu Najsvätejšej Trojice vám ponúkame zamyslenie Mons. Jána Oroscha, trnavského arcibiskupa.
Drahí bratia a sestry,
túžba po stabilných vzťahoch, po láske je v každom z nás. Lenže na to, aby vzťah lásky mohol vzniknúť, musí niekto nabrať odvahu a otvoriť sa. Každý z nás v sebe skrýva tajomstvo, ktoré čisto z vonkajšieho pozorovania nikto nedokáže odhaliť. Môžeme to odkryť niekomu, o ktorom si myslíme, že mu môžeme dôverovať. Odpoveď človeka je buď áno alebo nie.
V dnešný deň oslavujeme Najsvätejšiu Trojicu. Je to Božie tajomstvo. Je iba jeden Boh, ale existuje v troch osobách ako Otec, Syn a Duch Svätý. Teda Boh nie je samotár. Sv. Ján o ňom výstižne povedal: Je láska (porov. 1 Jn 4, 16).
Toto je jedinečná definícia Boha, ktorá nemá obdoby, výnimočná a revolučná zároveň. Ak je Boh láska, je jasné, že musí niekoho milovať. Nejestvuje láska prázdna, ktorá by sa neobracala k niekomu. Láska zameraná iba na seba je čistý egoizmus či narcizmus. (porov. Uram Jozef, Najsvätejšia Trojica osvecuje náš život, in Katolícke noviny, 16. 09. 2019, https://www.katolickenoviny.sk/duchovna-obnova/category/duchovna-obnova/article/najsvatejsia-trojica-osvecuje-nas-zivot-.xhtml)
„Boh je láska v sebe samom, mimo času, pretože Boh Otec má od večnosti v sebe Slovo - Syna a táto ich vzájomná nekonečná láska sa nazýva Duch Svätý, ktorý je tiež osobou. Veď v každej láske sú prítomné tri skutočnosti: ten, kto miluje; ten, ktorý je milovaný a nakoniec samotná láska, ktorá ich spája. A tak Boh je podľa svätého Augustína «Milujúci, Milovaný a Láska»“. (Uram Jozef, Najsvätejšia Trojica osvecuje náš život, in Katolícke noviny, 16. 09. 2019, https://www.katolickenoviny.sk/duchovna-obnova/category/duchovna-obnova/article/najsvatejsia-trojica-osvecuje-nas-zivot-.xhtml)
Keď sa sv. Augustín snažil rozumom pochopiť tajomstvo Najsvätejšej Trojice, na jednej pláži raz videl chlapca, ktorý si do piesku vykopal jamku a prinášal do nej vodu z mora. Sv. Augustín sa ho opýtal: „Čo to robíš?“ „Prelievam more do tejto jamky,“ odpovedal chlapec. „Keď mu Augustín chcel vysvetliť, že je to nemožné, chlapec mu povedal: „Skôr ja prelejem more do tejto jamky, ako ty pochopíš tajomstvo Najsvätejšej Trojice.“ Príbeh končí tak, že chlapec zmizol, pretože sv. Augustín hovoril s anjelom. Napokon určite stojí za zamyslenie tento výrok sv. Augustína: „Ak si pochopil Boha, tak to (čo si pochopil) zaiste nie je Boh.“
Prečo nám ale Boh dal o sebe vedieť niečo také, čo nikdy nepochopíme svojim rozumom? Odpoveď je jednoduchá. Práve preto, že Boh chce s nami nadviazať vzťah, odhaľuje nám svoje vnútorné tajomstvo. On je vždy ten prvý, ktorý nadväzuje vzťah. Dokonca aj po hriechu prvých rodičov sa snaží s nimi nadviazať komunikáciu.
V evanjeliu dnešného dňa čítame, že „Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život. Lebo Boh neposlal Syna na svet, aby svet odsúdil, ale aby sa skrze neho svet spasil“ (Jn 3, 16-17). Boh vie, že milovať dokážeme iba vtedy, keď sme boli milovaní. Preto nám ukazuje, ako nás miluje. Aj keď sme hriešnici, predsa nás neodsudzuje. Dal nám to najcennejšie - svojho Syna. Vydal nám ho do našich rúk. Zlobu nášho hriechu zobral na seba, aby nás zachránil, lebo sami to nedokážeme.
Láska neznásilňuje ani nemanipuluje, vyžaduje slobodnú odpoveď. Buď odpoviem na lásku láskou a otvorím Pánovi i ja svoje aj temné tajomstvo či svoju „trinástu komnatu srdca“ alebo aktívne či s tichou podporou sa mu vzopriem a pôjdem sympatizujúc s davom, kde mnohí kričali: „Ukrižuj ho!“
Náš Boh je teda jeden a v troch osobách, lebo je spoločenstvom lásky. Stvoril svet i nás z lásky a volá nás k sebe, aby sme sa ponorili do tohto spoločenstva lásky. Takáto láska nie je abstraktná ale konkrétna, ako hovorí nasledujúci príbeh:
Istý mohamedán a páter Gabric spoločne pozorovali jednu rehoľnú sestru, ako s veľkou láskou obväzuje rany malomocného. Sestra nerozprávala, ale sústredene konala. Mohamedán sa obrátil ku kňazovi a hovorí mu: „Celé tie roky som veril, že Ježiš je prorok, avšak dnes chápem, že je Boh, lebo vložil toľko lásky do rúk tejto sestry.“ Sestrou bola svätá Matka Tereza z Kalkaty. Táto žena odpovedala na Božiu lásku láskou.
Pravá láska musí občas bolieť, preto lebo kopíruje obeť lásky Kristovho kríža, vtedy sa totiž stáva z ľudskej lásky Božou láskou. Otec z lásky k nám poslal svojho Syna, aby nás bolestivým spôsobom vykúpil a poslušný Syn prijíma Otcovo rozhodnutie, aby z lásky k nemu v Duchu Svätom dokázal tento Boží prejav bolestivej lásky naplniť. Láska bez skutkov - obety kríža, je mŕtva. Ako odpovieme my? Žehná vás Ján Orosch, trnavský arcibiskup.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram