Celková čiastka
Zostávajúci čas
Na Tomášovu nedeľu v byzantskom obrade vám prinášame zamyslenie Mons. Jána Babjaka SJ, prešovského arcibiskupa metropolitu.
Na nedeľu Antipaschy, na Tomášovu nedeľu sme počuli evanjelium o neveriacom Tomášovi, o tom, ako nechcel uveriť apoštolom, že videli vzkrieseného Pána Ježiša. Apoštol Tomáš videl svojho Pána na kríži mŕtveho, mal z toho veľmi silný zážitok a teraz, keď počul od apoštolov, že Ježiš žije, že ho videli, zdalo sa mu to ako blúznenie a preto povedal: Ak neuvidí..., neverím... (porov. Jn 20, 25).
Keď sv. Ján opisuje druhé zjavenie Ježiša Krista apoštolom, sústreďuje sa na apoštola Tomáša, ktorý nebol prítomný pri prvom zjavení vzkrieseného Pána. Kde však apoštol Tomáš bol? Azda išiel hľadať vzkrieseného Pána, keď sa dopočul od žien, že vstal z mŕtvych? Azda ho hľadal v dome Lazára a jeho sestier? Hľadal Pána sám, zatiaľ čo Ježiš Kristus bol so zhromaždenými apoštolmi.
Nasledujúcu nedeľu, o osem dní, bol už apoštol Tomáš spolu s ostatnými apoštolmi. Ježiš znova prišiel k apoštolom, hoci dvere boli zamknuté a oslovil adresne priamo Tomáša: „Vlož sem prst a pozri moje ruky. Vystri ruku a vlož ju do môjho boku. A nebuď neveriaci, ale veriaci.“ (Jn 20, 26 – 27). Ježiš splnil apoštolovi Tomášovi všetky jeho podmienky, ktoré vyslovil pred apoštolmi, aby mohol uveriť.
A tak Tomáš, keď sa dotkol Ježišovho prebodnutého boku, zahanbený a pokorený zvolal: „Pán môj a Boh môj.“ Ježiš mu povedal: „Uveril si, pretože si ma videl. Blahoslavení tí, čo nevideli a uverili.“ (Jn 20, 19).
Koľkokrát sa aj my, veriaci ľudia, podobáme apoštolovi Tomášovi? Koľkokrát aj naša argumentácia sa uberá týmto smerom, k našim zmyslom: Neuverím, kým neuvidím! Lenže keď sa o niečom už presvedčíme zmyslami, tak už o tom nemusíme veriť, lebo už to poznáme. V našom duchovnom živote viera vo vzkrieseného Ježiša je čosi podstatné, prvoradé. Ak odmietneme túto vieru, nemôžeme hovoriť, že sme veriaci ľudia.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram