Celková čiastka
Zostávajúci čas
Tajomstvo Najsvätejšej Trojice – Otca, Syna a Svätého Ducha – nekonečne prevyšuje všetky možnosti ľudského chápania.
Kapadócky cirkevný otec Gregor Nysský o trojjedinom Bohu doslova podotkol: „Jeho božstvo je úplne bezmedzné a jeho podstata, ktorá je nad všetkým, nie je taká, ako si ju myseľ predstavuje.“
Podľa slov apoštola Pavla, hlbiny tohto tajomstva môže odmerať iba Svätý Duch. V druhom liste Korinťanom Pavol doslova napísal: „Nik nepozná, čo je v Bohu, iba Boží Duch“ (1Kor 2, 11).
Avšak ten istý Duch, Duch pravdy, zostupujúci na ľudí, zjavuje vnútorný život Boha. Svätý Duch učí ľudí vyjadrovať pravdu, pokiaľ je to možné, jazykom viery. V prvom liste Korinťanom svätý apoštol Pavol doslova píše:
„My sme prijali Ducha, ktorý je z Boha, aby sme vedeli, čo nám Boh daroval. A o tom hovoríme nie slovami naučenými od ľudskej múdrosti, ale slovami, ktoré nás naučil Duch; duchovné veci vysvetľujeme duchovne“ (1Kor 2, 12-13).
A potom, keď takto učil, Svätý Duch bdie, aby viera, „základ toho, v čo dúfame“, prerástla do kontemplácie „veci neviditeľných“ (porov. Heb 11, 1); aby ľudstvo mohlo vidieť neviditeľné, akoby to bolo viditeľné, a vidieť, čo je nejasné, z tváre do tváre.
Pápež svätý Ján Pavol II. v apoštolskom liste Orientale Lumen doslova napísal: „Kresťania Východu sú si vedomí, že sa tejto prítomnosti môžu priblížiť predovšetkým potom, keď sa zdokonalia vo vzývajúcom mlčaní, lebo na vrchole Jeho spoznania a skúsenosti Boha nachádza sa Jeho absolútna nepoznateľnosť.“
Prítomnosť transcendentného Boha sa vyjadruje symbolizmom liturgie a chrámovej budovy: závesom za kráľovskými dverami ikonostasu, svätými darmi zahalenými prikrývkami, zdvihnutým vozduchom počas Verím a oblakom kadidla.
Pseudo-Dionýz Areopagita doslova napísal: „Existuje transcendentná Božia jedinosť a Božia plodnosť, a keď sa pripravujeme spievať túto pravdu, používame mená „Trojica“ a „Jedinosť“ pre to, čo je naozaj za každým menom.“
Aj keď pomocou týchto titulov spomíname Boha, sme si plne vedomí, že tým nevyčerpávame tajomstvá Boha. Gregor Teológ píše o svojej skúsenosti pri predstavovaní náuky o trojjedinom Bohu:
„Len čo si predstavím Jedného, osvieti ma žiara Troch; len čo ich rozlíšim [ako osoby], som privedený späť k Jednému. Keď myslím na niektorú z Troch [osôb], myslím na ňu ako na celok a moje oči sú zaliate a väčšia časť toho, na čo myslím, mi uniká.“
V gréckokatolíckych liturgických a osobných modlitbách skrze neustále vzývanie a oslavovanie mena Otca i Syna i Svätého Ducha zároveň vyjadrujeme našu vieru a spoločenstvo s Najsvätejšou Trojicou, ktorá nám darúva „milosť nášho Pána Ježiša Krista, lásku Boha Otca i spoločenstvo Svätého Ducha“.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram