Celková čiastka
Zostávajúci čas
Vojna na Ukrajine viedla k posilneniu občianskej spoločnosti a medzináboženskej spolupráce v krajine, ako poznamenáva v rozhovore Tetiana Kaleničenko.
Ako vojna ovplyvňuje úlohu náboženských aktérov a sietí v ukrajinskej občianskej spoločnosti?
Totálny útok Ruska na Ukrajinu 24. februára vymazal pochybnosti mnohých náboženských vodcov, ktorí od roku 2014 reagovali skôr váhavo. Vojna, ktorá trvá už osem rokov, má nepredvídaný a tragický rozmer. Hoci stále ešte existujú duchovní, ktorí prechovávajú teologické pochybnosti a apelujú na politickú neutralitu, obyvateľstvo dnes sotva ešte akceptuje takéto dištancovanie sa, pretože časy krízy si vyžadujú rozhodnejšie konanie.
Dobrovoľnícke siete, ktoré od roku 2014 obmedzili svoje aktivity, sa mohli okamžite obnoviť. Okrem toho vznikli početné nové, silné siete spolupráce, ku ktorým patria aj predstavitelia náboženských komunít. Jedným príkladom je „Interfaith Coordination Chat“ našej iniciatívy „Dialogue in Action“, kde môžete vyjadriť svoje obavy, požiadať o modlitbu alebo ponúknuť pomoc.
Spolupráca v rámci konfesie je nepochybne najsilnejšia, no pribúdajú príklady rastúcej dôvery medzi ľuďmi rôznych vierovyznaní. Nápadný je rastúci počet veriacich, ktorí sa chopili zbraní a rozhodli sa brániť krajinu. Výsledkom je, že niektorí duchovní, ktorí sa doteraz pridŕžali pacifistických zásad alebo sa téme vojny vyhýbali, sa už nemôžu zdráhať hovoriť o nej s veriacimi.
Ako hodnotíte vyhlásenie „úplnej nezávislosti“ Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi?
Rozhodný krok metropolitu Onufrija (Berezovského) nepochybne prekvapil. Všetky zdroje uvádzajú, že to bolo z jeho vlastnej iniciatívy a rozhodnutia. Deklaráciu však v žiadnom prípade nemožno považovať za posledný krok, musia nasledovať ďalšie rozhodnutia a dokumenty, ktoré dokážu pevný úmysel odtrhnúť sa od Moskvy. Na jednej strane vidíme deklarovanú ochotu vstúpiť do dialógu s Pravoslávnou cirkvou Ukrajiny, ale dialóg na najvyššej úrovni je stále dosť nepravdepodobný.
Oveľa dôležitejšie je, ako sa situácia vyvíja na základnej úrovni, v rôznych eparchiách. Dá sa očakávať, že napríklad eparchie na Kryme alebo v Doneckej či Luhanskej oblasti prejdú k Ruskej pravoslávnej cirkvi. To zmení vnútornú štruktúru a naratívy Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi a umožní komukoľvek nezávisle overiť identitu tejto cirkvi. Je jasné, že sa urobil len prvý krok a je príliš skoro na to, aby sme vyvodili nejaké jasné závery.
Ako vojna ovplyvňuje vašu prácu na transformácii konfliktov a budovaní mieru?
Pochybnosti, bolesť, úvahy a osobné zmeny ma sprevádzajú od roku 2013, najmä keď som si vybrala povolanie facilitátora dialógu. V ideálnom prípade by sa malo byť osobou, ktorá funguje ako most medzi dvoma stranami a pomáha im navzájom sa počúvať. Dnes sa, samozrejme, predchádzajúce iniciatívy dvojstranného alebo trojstranného dialógu stali nemožnými. Kontakty však zostali.
Napriek všetkým sklamaniam a stratám blízkych chápem, že téma transformácie konfliktov sa už opäť vynára. Som si však istá, že táto práca je celoživotným povolaním, aj keď možno nie vždy vidím výsledky svojej vlastnej práce. Nevzdávam sa však snov o budúcich projektoch a skutočných stretnutiach – najskôr to budú dialógy o bolesti a až potom výchovné iniciatívy a pochopenie toho, ako sa môžeme aspoň v rámci našej spoločnosti spolu dobre rozprávať.
Tetiana Kaleničenko, PhD., zakladateľka „Dialogue in Action“-Initiative, European Center for Strategic Analytics, Ukrajina.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram