Celková čiastka
Zostávajúci čas
Na vlnách Rádia LUMEN vám každú sobotu prinášame úvahy pre manželov od jezuitu Ladislava Csontosa. Prijmite aj vy pozvanie nájsť si 10 minút týždenne pre svoju rodinu.
V novom cykle slovenského katolíckeho rádia dostanú priestor krátke úvahy o manželstve, rodine a vzťahoch. Ich autorom je jezuita Ladislav Csontos. „Miloš Lichner, spolubrat jezuita a prorektor pre vonkajšie vzťahy Trnavskej univerzity v Trnave, ma nahovoril urobiť krátke zamyslenie na tému manželstva a rodiny, ako určitý popularizačný výstup z nášho projektu pre rodiny,“ vysvetľuje páter Csontos. Pri tvorbe zamyslení myslel najmä na rodiny v čase koronavírusu, ktoré potrebujú duchovnú podporu. „Verím, že tieto úvahy budú určitou ponukou duchovnej obnovy pre katolícke rodiny. Okrem načrtnutých tém sa venujem aj vzťahu k starým rodičom a vnútornému životu rodiny,“ dodáva jezuita Ladislav Csontos, ktorý pôsobí aj na Teologickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave.
Na úvod je pripravených 31 zamyslení, v ktorých sa rozoberajú témy z každodenného rodinného života. Poslucháči sa okrem iného dozvedia viac o kresťanskom manželstve, ktoré nie je súkromnou záležitosťou. Viaceré vydania sa dotknú citlivej témy vzájomného odpúšťania si. Autor krátkych povzbudení pre rodiny sa nebráni ani konfrontácii s modernými trendmi a chúlostivými záležitosťami v rodine. Reč bude aj o obývačke a sledovaní televízie, neželanom tehotenstve, zdravotne postihnutom dieťati v rodine alebo o rozvedených katolíkoch, ktorí žijú v novom nesviatostnom manželstve...
Katechéza 2. mája 2020
1. Katolícke manželstvo - zmluva lásky v Kristovi
Snúbenci si radi vyberajú pri sobášnej svätej omši nasledujúci text z Listu svätého apoštola Pavla Efezanom „Muži, milujte manželky, ako aj Kristus miluje Cirkev a seba samého vydal za ňu, aby ju posvätil očistným kúpeľom vody a slovom, aby si sám pripravil Cirkev slávnu, na ktorej niet škvrny ani vrásky, ani ničoho podobného, ale aby bola svätá a nepoškvrnená. Tak sú aj muži povinní milovať svoje manželky ako vlastné telá. Kto miluje svoju manželku, miluje seba samého. Veď nik nikdy nemal v nenávisti svoje telo, ale živí si ho a opatruje, ako aj Kristus Cirkev, lebo sme údmi jeho tela. Preto muž zanechá otca i matku a pripúta sa k svojej manželke a budú dvaja v jednom tele. Toto tajomstvo je veľké; ja hovorím o Kristovi a Cirkvi. Ale aj vy, každý jeden nech miluje svoju manželku ako seba samého. A manželka nech si ctí muža.“ (Ef 5, 25-33)
Veriaci kresťania vstupujú do manželstva vďaka svojej viere a krstu, ktorý v nej prijali, to sú základné podmienky aj pre prijatie Eucharistie, sviatosti birmovania a vôbec všetkých sviatostí. Prijímať ich môžu iba pokrstení. A krst prijali na základe svojho vlastného vyznania viery alebo vyznania viery svojich rodičov a krstných rodičov, ktorí sa zaviazali, že im vieru odovzdajú. V krste sa znovuzrodili z vody a z Ducha Svätého a Boh si v nich urobil svoj príbytok, čo teológovia vyjadrujú tým, že im bol vtlačený nezmazateľný znak. To by sme mohli pochopiť aj tak, že Boh s nimi uzatvoril zmluvu, ktorá sa zaraďuje do radu biblických zmlúv Božej lásky k človeku. Počnúc prvými ľuďmi, cez Noema, Abraháma, Mojžiša, kráľa Dávida sa Boh zaväzoval vyvolenému národu, že bude jeho Bohom, ktorý ho nikdy neopustí. Bude mu nablízku. Napokon mu prisľúbil novú a večnú zmluvu lásky, ktorú uzavrel nielen s Izraelom, ale s celým ľudstvom, ktoré ho prijme. Tak si to Cirkev sprítomňuje a pripomína pri každom eucharistickom slávení. JE TO KRV NOVEJ A VEČNEJ ZMLUVY. Z tejto zmluvy spečatenej Krvou Ježiša Krista ustavične prúdi tá láska, ktorú nič nemôže prevýšiť. Na druhej strane z tohto Ježišovho daru sa Cirkev stáva jeho tajomným telom, ktoré je schopné opätovať túto lásku skrze neho s ním a v ňom. Svätý apoštol Pavol to prijal už pri svojom obrátení, keď sa ho Pán spýtal: „Prečo ma prenasleduješ?“. Prenasledoval Ježišových učeníkov, no v nich prenasledoval jeho samého. Po svojom obrátení a prijatí krstu sa vyznáva: „Už nežijem ja, ale vo mne žije Kristus“ (Gal 2,20). Táto úžasná premena sa nestala len so Šavlom, ale deje sa s každým veriacim človekom pri krste. Túto najdôležitejšiu udalosť si však zväčša nepamätáme a ešte menej si ju sprítomňujeme.
Dennodenne máme k tomu množstvo príležitostí. Vždy, keď sa nášho tela dotýka voda, počnúc rannou hygienou, cez časté umývanie rúk až po večernú hygienu. Tento symbol života a očisty, ktorým je voda, je súčasťou nášho každodenného života, a pre nás veriacich môže byť každodenným sprítomnením nášho krstu. Skutočnosti, že sme boli zaštepení do Ježiša Krista. Stalo sa to vďaka NOVEJ A VEČNEJ ZMLUVE, ktorú Ježiš Kristus uzatvoril s ľudstvom.
Podobne dennodenne majú manželia príležitosť prežívať prítomnosť Ježiša Krista v ich vzájomnom vzťahu. Sviatostné manželstvo nie je iba zmluva ich dvoch, ale zmluva pokrstených v Ježišovi Kristovi. Od samého začiatku on vstúpil do ich života ako ten, ktorý je prameňom ich jednoty a plodnosti lásky. Je ten, ktorý je ustavične prítomný v nich skrze krst a osobitne skrze ich manželstvo. On je ten, ktorý stojí pri nich ako pri mladej dvojici v Káne Galilejskej, aby im dal dobrého vína, keď sa im už ich zásoby míňajú, keď prichádzajú ťažkosti a krízy. Vždy, keď si manželia prejavia svoje city objatím a bozkom, keď si vzájomne pomáhajú pri domácich prácach. Keď sa spoločne starajú o deti, keď sa spoločne s deťmi hrajú, keď si zatelefonujú a zaujímajú sa jeden o druhého. Aj vtedy, keď intímne nažívajú, aj vtedy, keď sa poškriepia, no nájdu silu k zmiereniu a odpusteniu. Vždy je s nimi ten, ktorý je verný svojej NOVEJ A VEČNEJ ZMLUVE. On je ten, ktorý je v rodine ustavične prítomný, podobne ako v kostole vo svätostánku. Práve to je dôležité, keď si uvedomíme, že sviatosť krstu a tiež sviatosť manželstva, nie sú iba jednotlivé okamihy, ktoré sa uskutočnili v rámci obradov, ale majú svoju trvácnosť, ktorou je nový život. Podobne ako prvý detský plač je iba okamihom, ktorý sa nepominul, ale ustavične pokračuje v našej každodennosti, každým vdychom a výdychom, každým úderom srdca, ktoré si ani neuvedomujeme, ale vďaka ktorým pokračuje ten život, ktorý sa zrodil v okamihu nášho narodenia. Sviatosť manželstva je život v Ježišovi Kristovi, ktorý sa zrodil slávením sviatosti a od toho okamihu rastie alebo chradne, podľa toho, ako sa oň starajú manželia s pomocou Božou, ktorý sa ňou zaviazal, ako ten, ktorý ich nikdy neopustí, ani v šťastí, ani v nešťastí, ani v zdraví, ani v chorobe, ani krízach a nezhodách, ani v nijakých iných okolnostiach.
Aj keď manželia sa nemôžu tak často zúčastňovať na liturgii a slávení svätej omše ako zasvätené osoby, predsa nie sú ukrátení o prítomnosť Boha v ich živote. Práve sviatosť krstu a osobitne sviatosť manželstva je zárukou, že Boh je prítomný v ich živote. Nielen vtedy, keď sa spolu modlia, ako to Ježiš prisľúbil, kde sú dvaja alebo traja v mojom mene, ja som uprostred nich (porov. Mt 18,20). On je priamo v nich, lebo ich vzťah je povýšený do poriadku sviatostí, ktoré sú účinnými znameniami spásy. Manželia sa môžu naučiť žiť v Božej prítomnosti, lebo od nikoho z nich Boh nie je ďaleko. V nich je skrze sviatosti kresťanskej iniciácie aj sviatosť manželstva, ktorú prijali a ktorú denne prežívajú sprítomňujúc a svedčiac o tej láske, ktorou Kristus svet miloval a vydal sa za nás. Život lásky medzi manželmi je svedectvom o Bohu, ktorý je láska pre ich deti i pre svet.
Zamyslime sa celkom osobne nad tým, ako si vo svojom každodennom živote uvedomujeme svoju vieru a sviatosti viery, ktoré sme prijali.
Ako manželia v rodine sa porozprávajme o tom, ako by sme mohli plnšie prežívať prítomnosť Ježiša Krista v rodine.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram