Celková čiastka
Zostávajúci čas
Prostredníctvom smrti na kríži Kristus zostúpi do podsvetia, na miesto mŕtvych. V rámci Kristovho zostúpenia do podsvetia Gréckokatolícka cirkev ospevuje silu vzkriesenia: „Smrť, kde je tvoje víťazstvo? Smrť, kdeže je tvoj osteň?“ (1Kor 15, 55).
Ikona zostúpenia Krista do podsvetia ho znázorňuje vo svetlom rúchu nového stvorenia. Svetlonosný Kristus rozháňa tmu smrti, rozptyľuje temnotu podsvetia, aby našiel Adama a Evu. Spolu s Adamom Kristus vyvádza z tieňa smrti tých, ktorí ho očakávali, starozákonných spravodlivých.
Zostúpenie Krista do podsvetia dovršuje spásu celého sveta, „neba, zeme i podsvetia“ (Utiereň Nedele Paschy). Svojím vtelením Boh zostúpi z neba na zem a skrze smrť zostúpi ďalej do hlbín podsvetia, aby všetko naplnil sebou.
„Telesne si bol v hrobe, v podsvetí so svojou dušou ako Boh, v raji so zločincom, a intronizovaný s Otcom a Duchom. Ó, Kriste, ty napĺňaš všetky veci, no žiadna z nich ťa neovláda“ (Proskomídia v božskej liturgii).
Smrťou a zostúpením do podsvetia sa Kristus Bohočlovek zjaví ako Vzkriesenie a Život: Prebudí Adama zo sna hriechu a vedie ho do raja. A tak ten, „kto pochopí tajomstvo kríža a pochovania, pochopí vnútorné podstaty stvorených vecí; no ten, kto je zasvätený do nevýslovnej sily Vzkriesenia, pochopí účel, na ktorý Boh najskôr ustanovil všetko“ (Maxim Vyznávač).
V bohoslužobných stichirách Gréckokatolícka cirkev ospevuje zapečatený a vojakmi strážený Kristov hrob ako pokladnicu, do ktorej bol uložený skutočný poklad – Kristus.
Kristus, Slnko spravodlivosti, zostúpil do hrobu, aby z neho vyšiel – aby vstal z mŕtvych. Ako pri vtelení Kristus vyšiel z lona Matky, tak pri vzkriesení vyšiel z lona zeme. Zostúpil do zeme ako Adam – prach zeme; ale vyšiel z nej, lebo ako Nesmrteľný sa nevrátil do prachu. „Hrob ho prijal, ale nemohol držať Slovo v zajatí.“ A tak sa znak smrti stal žriedlom vzkriesenia.
„Ako človek bol uložený do hrobu a ako Boh zničil podsvetie a oslobodil duše. Ako človek bol zapečatený v hrobe, a ako Boh vyšiel von, pričom pečate zanechal neporušené“ (Hilarion).
Prázdny hrob zvestuje dobrú zvesť o Vzkriesení: „Povedzte, neveriaci, ... kde je ten, ktorého ste uložili do hrobu a zapečatili kameňom? Dajte nám jeho telo, ó, popierači života. Dajte nám pochovaného, alebo uverte vo Vzkriesenie!“ (Nedeľná utiereň, 4. hlas).
Zdroj: Katechizmus Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi Kristus - naša pascha.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram