Celková čiastka
Zostávajúci čas
Zomierame ako potomkovia Adama, nášho prvého otca, pretože následkom jeho hriechu sú všetci ľudia smrteľní, odcudzení Bohu a náchylní na hriech. Čo sa týka našej smrteľnosti, buď sa poverčivo vyhýbame samotnej myšlienke smrti, alebo od nej naivne utekáme do konzumizmu a hedonizmu. Odcudzenie od Boha nás vedie do klamu sebestačnosti, Boha považujeme za nadbytočného a nepotrebného v našom živote. Svoje hriechy maskujeme tým, že ich buď ignorujeme, alebo ich ospravedlňujeme našou osobnosťou alebo vplyvom prostredia. Apoštol Pavol zhrnul trojaký problém človeka týmito slovami: „Ja nešťastný človek! Kto ma vyslobodí z tohto tela smrti?“ (Rim 7, 24).
Keď Boží Syn prišiel na zem, odstránil bariéru odcudzenia, hriešnosti a následkom toho aj ľudskej smrteľnosti. Odcudzenie prekonal v čase svojho vtelenia nerozlučným zjednotením svojej božskej prirodzenosti s ľudskou prirodzenosťou, hriešnosť prekonal odpustením všetkých hriechov na kríži a smrteľnosť prekonal svojím zmŕtvychvstaním. Podľa apoštola Pavla z tohto dôvodu je Kristus „nový Adam“ a starý Adam je „predobrazom toho, ktorý mal prísť“ (Rimanom 5, 14), inými slovami Krista. Krstom sme sa stali potomkami nového Adama – Krista – a pripojili sme sa k jeho víťazstvu nad smrťou.
A ako sa človek krstom podieľa na Kristovom víťazstve nad smrťou?
V krste sme sa zrieknutím diabla a „všetkých jeho lestí“ zbavili dedičstva starého Adama ako nejakého obnoseného odevu, boli sme zjednotení s Kristom a obliekli sme si svetlé rúcho nového Adama.
Krst zjednotil človeka s Bohom a otvoril cestu k jeho zbožšteniu. V podstate, ako učia svätí Otcovia, „Boh sa stal človekom, aby sa ľudia mohli stať božskými“. Zlý pokúšal Adama klamom samo-zbožštenia a sebestačnosti, no Kristus udelil svoju milosť, ktorá nás, Adamovým potomkov, uschopnila stať sa „božskými milosťou“.
V Kristovi sme dostali aj odpustenie a vymazanie hriechov – odstránili sme druhú prekážku medzi nami a Bohom. V skutočnosti naším hriechom nebolo len to, že sme konali zlo, ale aj to, že sme nekonali dobro. Odpustenie hriechov, ktoré nám Kristus dal v krste, pre nás znamená slobodu od hriechov.
A nakoniec, v našom krste má svoj štartovací bod naše vzkriesenie. O pôsobení vzkriesenia v nás ponúka svoje svedectvo apoštol Pavol: „Tak zmýšľajte o sebe aj vy: že ste mŕtvi hriechu a žijete Bohu v Kristovi Ježišovi“ (Rimanom 6, 11). V krste sme boli ponorení do Kristovej smrti, aby sme dosiahli naše vlastné vzkriesenie pochádzajúce z Kristovho vzkriesenia. A tak naša smrť v Kristovi bola prechodom zo smrti do života, počiatkom „života pre Boha“.
Každý človek dostal podiel na Adamovom dedičstve, ktoré spočíva v tom, že sme odcudzení Bohu, náchylní na hriech a zakusujeme smrteľnosť. Kristus priniesol spásu ľudstvu: svojím vtelením, smrťou na kríži a zmŕtvychvstaním odstránil Adamovo dedičstvo. Teraz v tajomstve krstu dostávame „Kristovo dedičstvo“ – nový život a Božiu milosť pre zbožštenie. |
Zdroj: We walk in Christ Preložil o. Ján Krupa
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram