TopTip

Katechéza pre mládež: Kristova Pascha – umučenie a vzkriesenie (13)

Katechéza pre mládež: Kristova Pascha – umučenie a vzkriesenie (13)

 

Katechéza pre mládež: Kristova Pascha – umučenie a vzkriesenie (13)

Vidíme kríže na chrámových kupolách. Vieme, že kríž je kresťanský symbol. Počuli sme, že kríž bol potupným spôsobom popravy zavesením. A preto vraj naozaj nie je na čo byť hrdý. Čo si máme o tom myslieť?

Kríž bol skutočne nástrojom trestu smrti. Nevinný Pán Ježiš bol vystavený strašnému mučeniu a ukrutnej smrti na kríži pre obvinenie, ktoré boli krivé. Nikto sa neospravedlnil Ježišovým blízkym. Obvinenie vznesené proti nemu nebolo stiahnuté. Nikdy nebol zbavený obvinenia. Pre samotného Ježiša neboli dôležité nejaké ospravedlnenia, „prepustenie z väzby“ a „výmena za zločinca Barabáša“.

Podľa svedectva evanjelistov Ježiš odpovedal mlčaním na všetky tie hrôzy súdneho procesu, lži falošných svedkov, znevažovanie jeho ľudskej dôstojnosti. Dokonca aj jeho hlavný sudca Poncius Pilát bol veľmi prekvapený. Dokonca aj po ukrižovaní farizeji, zarytí Kristovi nepriatelia, prinútili Piláta postaviť nepretržitú stráž pri Ježišovom hrobe: „Ten zvodca, ešte kým žil, povedal: ‚Po troch dňoch vstanem z mŕtvych.‘ Rozkáž teda strážiť hrob až do tretieho dňa“ (Matúš 27, 63 – 64). Iróniou bolo, že farizeji mali pochopiteľný strach. Kristovo utrpenie a smrť paradoxne viedlo k jeho vzkrieseniu. Na tretí deň po smrti na kríži bol Kristus vzkriesený a následkom toho sa jeho kríž stal znakom spásy pre kresťanov.

A tak sa kríž stal nástrojom víťazstva nad smrťou?

Bezpochyby. Vo svetle Kristovho vzkriesenia sa ukázalo, že dokonca aj ľudská smrť v tomto svete má relatívny, prechodný či paschálny charakter. V podstate samotné slovo „pascha“ znamená „prechod“. A okrem toho, každoročným slávením Paschy si pripomíname neoddeliteľne prepojené utrpenie, smrť a vzkriesenie Ježiša Krista. Preto každý obraz ukrižovaného Ježiša svedčí o Kristovej Pasche. Kríž je to, čo môžeme vidieť a čo nás začleňuje do zázraku vzkriesenia z mŕtvych, ktorý naše oči nedokážu vidieť.

Pod paschou sa zvyčajne rozumie košík s jedlom. A aký je hlbší význam tohto sviatku?

To, čo sa stalo Ježišovi Kristovi, nie je len historická skutočnosť. V tejto udalosti Kristus dosvedčil svoju poslušnosť Otcovi až na smrť a prijal všetko, „celú času“, ktorú mu Otec dal vypiť. Boží Syn prijal ľudské telo a s ním aj celý pozemský údel, aby mohol súcitiť s našimi slabosťami vo všetkých veciach. On sám, bezhriešny, vzal na seba ako obetný Baránok hriech sveta, aby na kríži zničil tento hriech. Obetoval svoj život za nás hriešnikov, pretože podľa jeho slov „nik nemá väčšiu lásku ako ten, kto položí svoj život za svojich priateľov“ (Ján 15, 13).

Boží Syn prijal ľudské telo, aby našiel smrť v tomto tele a zneškodnil ju. Dovolil ľuďom, aby ho zviazali v Getsemanskej záhrade, potom zbičovali, dali mu na hlavu tŕňovú korunu a ukrižovali ho na kríži.

Slovami proroka Izaiáša: „Vskutku on niesol naše choroby... On však bol prebodnutý pre naše hriechy, strýznený pre naše neprávosti... a jeho ranami sme uzdravení“ (Izaiáš 53, 4 –  5).

Nesmiernosť Božej lásky na kríži po stretnutí s odpornou povahou hriechu sveta neustúpila pred hriechom, ale premohla ho.

Hriech, ktorý zapríčinil smrť, bol vyčerpaný a láska, ktorá prijala smrť, zostala. Preto na kríži nie smrť pohltila život, ale život pohltil smrť a nakoniec ju premohol vzkriesením. Kristova smrť sa stala Paschou (prechodom) do života. Kristova smrť a vzkriesenie sú neoddeliteľne prepojené, to preto spievame: „Tvojmu krížu klaniame sa, Vládca, a tvoje sväté vzkriesenie oslavujeme!“

A prečo si každoročne pripomíname udalosť Paschy?

Nielenže si ju pripomíname, ale sa aj stávame účastnými na nej. Kristovo vzkriesenie je totiž odpoveďou na otázku, čo sa s nami stane po smrti. Ježiš Kristus je jedinečným svedkom, ktorý sa po svojej smrti ocitol na „druhom svete“, na tretí deň sa odtiaľ vrátil a vyhlásil, že po smrti existuje život. A že to nie je túžba, ani fantázia, ani ilúzia, ale skutočnosť: On „skutočne vstal z mŕtvych!“

Ak berieme do úvahy túto skutočnosť, tak všetky choroby, utrpenie a dokonca aj samotná smrť nadobúdajú paschálny význam. Už sa ich nemôžeme báť. Nádej a radosť z Kristovho vzkriesenia teraz liečia smútok a depresiu zapríčinenú smrťou. Chýba nám radosť, keď sme ešte neprijali pravdu o Kristovom vzkriesení. A tak slávením Paschy rastieme v radosti z Paschy.

Ježiš bol nevinne odsúdený na ukrižovanie. Dobrovoľne prijal toto odsúdenie, poníženie a dokonca aj samotnú smrť.

Jeho smrť však nebola koncom, ale cestou k jeho vzkrieseniu.

Z tohto dôvodu sa Pánov kríž stal znakom víťazstva nad smrťou a hriechom, znakom našej spásy.

Kristus ako veľkonočný Baránok vzal na seba hriech a premohol ho odpustením.

Zdroj: We walk with Christ Preložil o. Ján Krupa

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 0 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

28 dní

Aktuálny program

    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies