TopTip

Katechéza pre mládež: Človek stvorený na Boží obraz a podobu: muž a žena (9)

Katechéza pre mládež: Človek stvorený na Boží obraz a podobu: muž a žena (9)

Katechéza pre mládež: Človek stvorený na Boží obraz a podobu: muž a žena (9)

Hovorili sme o boji medzi anjelmi. My ľudia však často zažívame boje vo svojom vnútri. Trápime sa tým, kto sme, trápime sa našimi prípadnými snami a plánmi. Niekedy si o sebe myslíme veľa a inokedy si myslíme pravý opak. Záleží nám na tom, čo si o nás ľudia myslia, a máme obavy, či nás nesúdia nespravodlivo. No ako nás súdi Boh?

Boh nás vidí ako svoje deti, preto sme dobrí v jeho očiach. Pre Boha sme „jeho ľud“, vždy nám želá dobro. V určitom okamihu dejín („v šiesty deň“) Boh stvoril človeka z „hliny“ (hmoty) zeme, o čom svedčí aj meno človeka „Adam“, ktoré znamená „vzatý zo zeme“. Svojím telom je človek spätý s prírodou. Boh do tohto tela „vdýchol“ svoj život. A práve vďaka Duchu, ktorý bol udelený človeku, vďaka nerozlučnému zjednoteniu telesného a duchovného sa človek objavil v dejinách. Boh stvorí človeka na svoj obraz a podľa svojej podoby.

A ako má človek chápať Boží obraz v človeku?

Hoci všetky živé tvory každého druhu boli stvorené, jedine človek je na Boží obraz, čo ho nekonečne vyzdvihuje nad všetko stvorenie. Z Božieho pohľadu je človek nielen individuálnym predstaviteľom druhu homo sapiens, ale aj jedinečnou osobou.

Čo potom je Božia podoba?

Ak Boží obraz je to, čo sme, tak potom Božia podoba je to, čo sme povolaní byť. To preto je povolaním každého človeka stať sa ako Boh, aby sa stal „božským milosťou“ (dosiahol zbožštenie). Dosiahnuť zbožštenie znamená spolupracovať s Božou milosťou, pre ktorú neexistujú obmedzenia. Znamená to mať večný život a stať sa účastným na Božej prirodzenosti. Aby sa stal ako Boh, človek potrebuje slobodne odpovedať na Božie volanie.

V knihe Genezis je ľudská sloboda zjavená v obraze stromu poznania dobra a zla. Počnúc Adamom všetci ľudia v živote stoja pred „stromom poznania dobra a zla“, inými slovami pred základnou voľbou: buď žiť s Bohom, alebo existovať bez Boha. Ľudia sú osobne zodpovední za dôsledky tejto voľby.

Túto pravdu Boh vyjadril v prikázaní: „Zo stromu poznania dobra a zla však nejedz! Lebo v deň, keď by si z neho jedol, istotne zomrieš“ (Gn 2, 16 – 17). Vybrať si Boha znamená dosiahnuť večný život v ňom (obraz stromu života). Zrieknuť sa Boha znamená zomrieť, teda stratiť večný život.

Ak je Adam vytvorený zo zeme, prečo potom je Eva vzatá z Adamovho rebra?

Boží obraz sa týka človeka nielen ako samostatného jedinca. Vo svojom pláne Boh, ktorý je Najsvätejšia Trojica – spoločenstvo božských osôb, vidí aj človeka ako spoločenstvo muža a ženy. Preto na obraz spoločenstva Najsvätejšej Trojice „stvoril Boh človeka... muža a ženu ich stvoril“ (Gn 1, 27).

Boh zjavil spojenie medzi mužom a ženou a komplementárnosť muža a ženy v obraze stvorenia ženy z Adamovho rebra. To preto je žena „kosťou z jeho kostí“. Toto spojenie sa zjavuje v láskyplnom zjednotení: „a budú dvaja v jednom tele“ (Mt 19, 5). Toto spoločenstvo Adama a Evy v láske je obrazom spoločenstva božských osôb v Najsvätejšej Trojici.

A prečo voláme človeka vrcholom stvorenia?

Ľudia sú vrcholom stvorenia, pretože ich učinil Pán správcami stvorenia:  zodpovedne ho chrániť a premieňať. Snaha ľudstva byť správcom stvorenia je uskutočňovaním jeho povolania byť ako Boh. Týmto spôsobom Pán povolal ľudí byť správcami stvorenia a spolutvorcami raja na zemi: „Ploďte a množte sa a naplňte zem! Podmaňte si ju!“ (Gn 1, 28).

Prečo Adam a Eva stratili raj?

Ľudská sloboda v sebe zahŕňa možnosti dosiahnuť dobro a rovnako aj riziká jeho nedosiahnutia. Božie prikázanie nejesť zo stromu poznania dobra a zla obsahuje včasné varovanie pred týmito rizikami. Zdôrazňovaním ľudskej zodpovednosti Boh nijako neobmedzuje slobodu ľudí. Práve naopak. Boh pomáha ľuďom pestovať túto slobodu tým, že s nimi spolupracuje, aby ľudia vyberaním si toho, čo je dobré, rástli a žili v dobrote.

Rizikom, ktoré človeku prináša sloboda, je pokušenie postaviť sa na miesto Boha, uveriť vo vlastnú všemohúcnosť. To vedie ku klaňaniu sa človeku, ako aj k sociálnym utópiám. V skutočnosti ide o klam a sebaklam, ktoré človeku znemožňujú dosiahnuť Božiu podobu a uskutočnenie pozitívnych možností. V príbehu o vyhnaní Adama a Evy z raja Sväté písmo opisuje nešťastnú voľbu našich prarodičov „stať sa ako Boh“, ale bez Boha.

Človek je vrcholom stvorenia.

Ako jednotlivec je človek nositeľom Božieho obrazu.

V tom istom čase sú ľudia povolaní v živote sa stať ako Boh skrze svoj slobodný výber Boha.

Svoje byť ako Boh človek uskutočňuje v spoločenstve s druhými a tým, že je správcom stvorenia.

Ak človek koná bez Boha, nenaplní svoje povolanie.

Zdroj: We walk with Christ Preložil o. Ján Krupa

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 4701 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

11 dní

Aktuálny program

    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies