TopTip

Katechéza pre mládež: Cerkev – miesto spoločnej modlitby (5b)

Katechéza pre mládež: Cerkev – miesto spoločnej modlitby (5b)

Katechéza pre mládež: Cerkev – miesto spoločnej modlitby (5b)

Prečo musí človek chodiť do cerkvi? Nie je možné modliť sa k Bohu doma alebo na inom mieste?

Môžete a mali by ste sa modliť doma, ako aj na akomkoľvek inom mieste. Modlitba v cerkvi je však modlitbou spoločenstva veriacich zhromaždených v mene Ježiša Krista. „Lebo kde sú dvaja alebo traja zhromaždení v mojom mene, tam som ja medzi nimi“ (Matúš 18, 20) – tak učí Kristus. Apoštol Pavol nazýva zhromaždené spoločenstvo telom, na čele ktorého stojí sám Pán, a my všetci sme údmi jeho tela (porov. Prvý list Korinťanom 12, 12 – 30).

Vo Svätom písme Starého zákona čítame, že Noe, Abrahám, Jakub a ďalší spravodliví ľudia postavili Bohu oltáre (porov. Genezis 13, 4; 13, 18; 22, 9; 28, 16 – 22). Po odchode z Egypta Boh prikázal Mojžišovi, aby na púšti postavil stánok (stan) zmluvy. Potom v zasľúbenej krajine, kým bol v Jeruzaleme, Šalamún postavil Bohu chrám, ktorý sa stal miestom stretávania Boha so svojím ľudom.

Nový zákon opisuje, ako sa prví kresťania zhromažďovali v domoch, aby sa modlili a „lámali chlieb“ podľa zmluvy Ježiša Krista (porov. Lukáš 22, 19). V čase prenasledovaní sa takéto zhromaždenia konali pri hroboch mučeníkov. A keď kresťanstvo získalo slobodu, začalo sa stavať cerkvi ako osobitné miesta zhromažďovania pre kresťanské spoločenstvo.

Kresťanská cerkev je miesto, kde sa cirkevné spoločenstvo zhromažďuje k modlitbe, aby počúvalo Božie slovo a „lámalo chlieb“.

Existujú nejaké pravidlá, ako sa stavajú kresťanské cerkvi? Závisí to len od želania spoločenstva a plánovania staviteľov?

Keďže cerkev je Boží dom, odlišuje sa od ostatných budov. V Cirkvi platia určité kánony (pravidlá), podľa ktorých sa stavia Pánova cerkev. Cerkev môže mať pôdorys kríža, pretože skrze kríž nás Spasiteľ oslobodil z moci diabla. Niekedy má cerkev pôdorys lode (archy), pretože pomocou Noemovej archy bolo ľudstvo uchránené pred zničením. Vyskytuje sa aj pôdorys kruhu – znak večnosti.

Budova cerkvi je zvyčajne korunovaná kupolou, ktorá je symbolom neba. Na kupole je umiestnený kríž ako znak víťazstva Ježiša Krista. Môže byť jedna alebo viac kupol – tri, päť, sedem, deväť alebo trinásť. Jedna kupola symbolizuje jedného Boha. Tri kupoly symbolizujú Najsvätejšiu Trojicu. Päť kupol symbolizuje Ježiša Krista a štyroch evanjelistov. Cerkev so siedmimi kupolami symbolizuje sedem svätých tajomstiev. Deväť kupol symbolizuje deväť plodov Svätého Ducha (porov. List Galaťanom 5, 22n). Trinásť kupol symbolizuje dvanásť apoštolov a nášho Pána Ježiša Krista.

Nad vchodom do cerkvi a niekedy aj vedľa nej sa stavia zvonica na zvolávanie veriacich k modlitbe a na oznamovanie ďalších dôležitých udalostí.

Vnútro cerkvi je rozdelené na tri časti – predsieň (narthex), chrám veriacich a svätyňa.

Čo je to predsieň? Prečo je v cerkvi?

Po vstúpení do cerkvi sa ocitáme v predsieni. Počas prvých storočiach kresťanstva stáli v predsieni katechumeni, ktorí sa pripravovali na sväté tajomstvo krstu, spolu s kajúcnikmi, ktorí mali zakázaní vstup do chrámu veriacich. V predsieni sa dnes slávi Obrad ustanovenia katechumena pred krstom, Obrad zasnúbenia pred korunováciou a lítia. Predsieň má aj duchovný význam, symbolizuje prechod od bežných starostí tohto sveta – cez pokánie – do Božieho kráľovstva.

Čo je chrám veriacich?

Chrám veriacich je centálnou časťou budovy cerkvi. Už jeho názov naznačuje, že počas bohoslužieb sú v ňom prítomní veriaci, inými slovami, pokrstení. V strede chrámu veriacich, bližšie k svätyni, sa nachádza tetrapod - stôl, na ktorom je umiestnený kríž a patronátna alebo sviatočná ikona a vedľa nich sú umiestnené sviece alebo lampy. Na stenách cerkvi sú obrazy udalostí z dejín spásy a svätých, ktoré symbolizujú spojenie medzi nebeskou a pozemskou Cirkvou. Na centrálnej kupole cerkvi je zobrazený Vševládny Pán (Pantokrator), ktorý požehnáva všetko stvorenie a stará sa oň. Chrám veriacich je miestom, kde kresťania počúvajú Božie slovo, prijímajú Pánovo telo a krv v Eucharistii a zúčastňujú sa na ostatných bohoslužbách Cirkvi. Pred tetrapodom sa slávia aj obrady krstu, myropomazania, manželstva a iné prosebné modlitby.

Viem, že osobitný priestor cerkvi tvorí svätyňa. Prečo je to tak?

Jedinečná povaha svätyne spočíva v tom, že v jej strede je umiestnený svätý stôl – obetný oltár, na ktorom kňaz prináša eucharistickú obetu. Na svätý stôl kňaz kladie evanjeliár – znak prítomnosti Ježiša Krista – Božieho Slova vo svätyni.

Vo svätyni je aj špeciálny malý stôl, na ktorom chlieb a víno, čo prinášajú veriaci, pripravuje pre božskú liturgiu. Tento malý stôl sa nazýva proskomídiový stôl (od slova proskomídia, ktoré znamená obetu). Za svätým stolom sa nachádza horné miesto – špeciálna stolička, na ktorej biskup, ktorý predobrazuje Krista Učiteľa, sedí počas slávenia bohoslužieb.

Prečo sa v cerkvi inštaluje ikonostas a čo znamená?

Ikonostas je stena z ikon, ktorá oddeľuje svätyňu od chrámu veriacich a zároveň ich navzájom spája. Ikonostas je symbolom spojenia medzi nebom a zemou. Existujú určité pravidlá vytvorené tradíciou, podľa ktorých sa stavajú ikonostasy.

Na ikonostase sú troje dverí: Veľké (kráľovské, cárske) dvere a dvoje bočných (diakonských) dverí. Kráľovské dvere v strede ikonostasu symbolizujú biblické „brány“ do raja (neba), „zatvorené“ pre ľudí v dôsledku pádu prarodičov. Syn Boží ich svojím vtelením otvoril (preto sa kráľovské dvere otvárajú len zo strany svätyne). Otvorené „dvere“ do kráľovstva sú dobrou správou pre ľudstvo. Začalo sa to Zvestovaním Presvätej Bohorodičky a pokračovalo ohlasovaním (evanjelia) evanjelistami. Z tohto dôvodu sa na kráľovských dverách nachádza ikona Zvestovania a ikony evanjelistov.

Napravo a naľavo od kráľovských dverí sú hlavné ikony Spasiteľa a Bohorodičky. Patronátna ikona, ktorá zobrazuje udalosť alebo svätca, ktorému je cerkev venovaná, sa zvyčajne umiestňuje na pravú stranu hlavného radu, hneď po diakonských dverách.

Ikonostas má niekoľko radov – hlavný rad (hlavné ikony, ikona patróna, ikona svätého Mikuláša) a nad nimi rad sviatkov (ikony dvanástich hlavných sviatkov liturgického roka), prosebný rad (apoštolov) a rad prorokov. Ikonostas završuje ikona Ukrižovania spolu s Bohorodičkou a Jánom Teológom, ktorí stoja po oboch stranách v úpenlivej prosbe. V spodnej časti, pod hlavným radom, môže byť ďalší rad, v ktorom sú predstavené dôležité udalosti zo Starého zákona, zo Skutkov apoštolov alebo zo Životov svätých.

Vyvýšený priestor pred ikonostasom sa nazýva solea. Uprostred soley je polkruhový výčnelok pred kráľovskými dverami, nazývaný ambón. Z tohto miesta sa číta evanjelium a kňaz prednáša homíliu. Z ambóna podáva veriacim sväté prijímanie.

Kresťanský chrám (z ukrajinského slova choromy) je miesto, kde sa cirkevné spoločenstvo zhromažďuje na modlitbu a „lámanie chleba“. Chrám sa nazýva aj „cerkev“.

Toto pomenovanie pochádza z gréckeho slova kyriake, ktoré znamená „Pánov dom“. Niektoré cerkvi sa nazývajú aj „katedrála“ – tento pomenovanie opisuje cerkev ako miesto stretávania cirkevného spoločenstva vedeného biskupom.

Vnútro cerkvi je rozdelené na tri časti – predsieň (narthex), chrám veriacich a svätyňa.

Chrám veriacich je obrazom plnosti Cirkvi, ktorej hlavou je sám Pán Ježiš Kristus.

Zdroj: We walk with Christ. Preložil o. Ján Krupa

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 100 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

29 dní

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies