TopTip

Ježišovo umučenie a smrť za nás

Ježišovo umučenie a smrť za nás

Ježišovo umučenie a smrť sú neoddeliteľne späté s jeho životom. Život Ježiša sa v jeho umučení a smrti konkretizuje ako obeta na spásu ľudí. Vo svojom utrpení a smrti Ježiš obetoval svoj život za druhých. V spojení so vzkriesením z mŕtvych patrí spásny význam Ježišovho umučenia a smrti k ranokresťanského ohlasovanie, ako to dosvedčuje Pavlovo uistenie:

„Odovzdal som vám predovšetkým to, čo som aj ja prijal: že Kristus zomrel za naše hriechy podľa Písem; že bol pochovaný a že bol tretieho dňa vzkriesený podľa Písem, že sa zjavil Kéfasovi a potom Dvanástim" (1 Kor 15,3–5).

Od začiatku sa premýšľalo o spásnom význame Ježišovho umučenia a smrti, pričom pretrvá základné presvedčenie, že Ježiš zomrel za ľudské hriechy (Rim 4,25). Krátka biblická formula pre spásny význam Ježišovho umučenia a smrti znie „za nás“ (pro nobis) – patrí do najstaršej vrstvy posvätnej Tradície.

Umučenie a smrť Ježiša Krista patria k najstaršiemu základu kresťanského vyznania viery. Apoštolské vyznanie viery hovorí o Ježišovi z Nazareta, že „trpel za vlády Poncia Piláta, bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný“.

Odkaz na rímskeho miestodržiteľa zdôrazňuje, že Ježiš Kristus je historická osoba, ktorú v dobe, keď bol Pilát prokurátorom v Palestíne, popravila rímska okupačná moc. Toto vyjadrenie vo vyznaní viery je namierené proti gnostickým a doketickým názorom, podľa ktorých Ježiš nezomrel na kríži skutočne alebo že niekto iný zomrel namiesto neho.

Cirkev definovala, že Ježiš dobrovoľne vzal na seba svoje utrpenie a smrť. Ježišovo umučenie a smrť tvorí stred Božieho zjavenia:

„Veď Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život“ (Jn 3,16). Ježiš bol „za nás ukrižovaný“ (DH 150). Smrť Ježiša, Krista, je „obetnou smrťou“.

Ježiš obetoval svoj život na spásu ľudí. Toto presvedčenie patrí k autentickej tradícii viery Cirkvi. Potvrdzuje ho Tridentský koncil vo svojom dekréte o omšovej obete: Ježišova smrť je „čistá obeta“ (Mal 1,11), ktorú predobrazila obeta Starého zákona a ktorá sa sviatostne sprítomňuje pri slávení svätej omše.

Druhý vatikánsky koncil vidí v „tajomstve Paschy“ (v mysterium paschale – v Ježišovom utrpení, smrti a zmŕtvychvstaní) stred liturgie (SC 5-6). „V božskej obete Eucharistie“ sa uskutočňuje „dielo nášho vykúpenia“ (SC 2).

V Ježišovom umučení a smrti sa osvedčí jeho život pre druhých a stane sa definitívnou skutočnosťou. Vzkriesením Ježiša z mŕtvych sa stal zjavným univerzálny spásny význam jeho života a smrti (1 Tim 2,1-7).

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 5126 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

10 dní

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies