TopTip

Gruzínska pravoslávna cirkev

Gruzínska pravoslávna cirkev Erb Gruzínskej pravoslávnej cirkvi

1. Počiatky medzi svetovými ríšami Rimanov a Peržanov

Gruzínsko je hornatá krajina, ktorá sa nachádza medzi Veľkým a Malým Kaukazom a je rozdelená na dve rozdielne časti pohorím Surami. Západné Gruzínsko má teplé a vlhké podnebie, ktoré je veľmi priaznivé pre poľnohospodárstvo, a pretína ho rieka Rioni, ktorá sa vlieva do Čierneho mora. Od staroveku bol tento región (po grécky nazývaný najskôr Kolchis a neskôr Lazike) úzko spojený s gréckou kultúrou prostredníctvom obchodu. Východné Gruzínsko (Kartli a Kacheti; po grécky Iberia) je členité vysokými horskými masívmi a vyznačuje sa suchým podnebím; krajina je členená riekou Kura/Mtqvari a jej prítokmi. V neskorej antike bolo východné Gruzínsko kultúrne ovplyvňované Arménskom a Sýriou a v niektorých obdobiach mu vládli aj perzskí Sasánovci a ich veľkí králi v Mezopotámii.

Počiatky kresťanstva v Gruzínsku sú nejasné. Západogruzínsky pobrežný región mal už na začiatku 4. storočia viacero gréckych biskupstiev (Pityus, Phasis). Východné Gruzínsko sa stalo kresťanským pravdepodobne okolo roku 330. Najstaršia správa o kresťanskej misii vojnovou zajatkyňou sa nachádza v diele Cirkevné dejiny od po latinsky píšuceho Rufína (hist. eccl. X, 11; ide o dielo napísané okolo roku 400 podľa gréckych prameňov v Palestíne). Neskoršie gruzínske tradície ju nazývajú Nino. Vraj bola príbuznou jeruzalemského arcibiskupa a ten ju mal poslať na územie Gruzínska. V stredoveku bola táto zakladateľská legenda prekonaná prostredníctvom tvrdenia o misijnej činnosti apoštolov Andreja na pobreží Čierneho mora a Šimona Kanaánskeho.

Gruzínski biskupi sa v roku 419 zúčastnili na synode Sasánovskej ríše v Seleukii-Ktesifone. Iberský biskup Jeremiáš sa zúčastnil na koncile ríšskej cirkvi Rímskej ríše v Efeze v roku 431. Ako štátny rukojemník prišlo do Konštantínopolu kráľovské dieťa Nabarnugi a bolo tam vychovávané ako krstné dieťa cisárskeho páru. V roku 436 Nabarnugi odcestoval s jedným spoločníkom do Palestíny a prijal mníšske meno Petros († 491). Tento Gruzínec, známy ako askéta v Jeruzaleme a v regióne Gazy (označovaný ako „Iberijčan“), bol v roku 451 vysvätený za protichalcedónskeho biskupa v Maiume pri Gaze a v roku 456 v egyptskom exile zas vysvätil Timotea Ailura za alexandrijského patriarchu. Jeho kláštor pri Gaze sa stal centrom protichalcedónskej mníšskej opozície v Palestíne a ovplyvnil aj Severa (asi 465 – 538), ktorý bol protichalcedónskym patriarchom Antiochie v rokoch 512 – 518, a Jána Rufusa, ktorý po ňom nastúpil do funkcie biskupa.

Mnohí Gruzínci prichádzali do Palestíny ako pútnici; doložených a čiastočne aj archeologicky zdokumentovaných je niekoľko gruzínskych kláštorov. To viedlo k silnej cirkevnej príbuznosti medzi gruzínskou tradíciou a jeruzalemskými zvyklosťami. Liturgické knihy a asketické spisy boli preložené do starogruzínčiny. Početné starogruzínske rukopisy (10. – 12. storočie; a ešte staršie nápisy a palimpsesty) sa zachovali v rukopisných zbierkach v kláštore svätého Sabu, na Sinaji a v kláštore Svätého kríža. Gruzínske rukopisy teda uchovávajú liturgické texty, ktorých grécke originály zastarali v kontexte neskoršej „obnovy“ podľa konštantínopolského vzoru v gréckej cirkvi v Palestíne v 11. storočí. Preto majú veľký historický význam.

Rovnako úzke boli vzťahy so susednými Arménmi. Podobná starogruzínska abeceda sa pripisuje tvorcovi taktiež arménskej abecedy Mesropovi/Maštocovi; v každom prípade už v 5. storočí bol vytvorený gruzínsky preklad Biblie. Prvá zachovaná správa o mučeníckej smrti sa týka arménskej princeznej Šušanik († asi 480), ktorá sa vydala do Gruzínska. Knieža Vachtang Gorgasal († 502) spolu s arménskymi kniežatami bojoval proti sasánovským pokusom prinútiť arménskych kresťanov konvertovať na perzský zoroastrizmus a zomrel pritom ako mučeník. Na arménskej synode v Dvíne (506) sa zúčastnilo 24 gruzínskych biskupov s katholikosom Gabrielom, ale nie na synode v roku 555. V šiestom storočí „13 sýrskych otcov“ založilo východogruzínske mníšstvo a položilo základy viacerých kláštorov (Garedža; Šio-Mgvime). Po ostrom spore medzi arménskym katholikosom Abrahámom I. (607 – 615) a gruzínskym katholikosom Kyrionom I. (595 – 610), ktorý sa zachoval v arménskej zbierke dokumentov „Kniha listov“, došlo v roku 608 k trvalému oddeleniu susedných cirkví. Odvtedy sa Gruzínci nielen politicky, ale aj cirkevne a teologicky úzko priklonili k Byzantskej ríši s hlavným mestom Konštantínopolom. Preto dnes patria do rodiny pro-chalcedónskych pravoslávnych cirkví.

2. Arabský emirát Tbilisi

V druhej tretine 7. storočia sa islamskí Arabi rozšírili po celom Oriente a zásadne zmenili politickú situáciu. Viacero gruzínskych kniežatstiev existovalo nezávisle alebo ako podriadené Tbiliskému emirátu (645 – 1021). Noví vládcovia podporovali konverzie na islam. Fázy spolužitia sa striedali s obdobiami prenasledovania a ničenia kresťanských inštitúcií. Mníšstvo prevzalo zachovávanie kresťanskej tradície, duchovnú starostlivosť a cirkevné vzdelávanie. Novozaložené a vybudované kláštorné školy vlastnou liturgiou uchovávali gruzínsky jazyk a literatúru; tak napomáhali udržanie národnej identity Gruzíncov.

Na juhozápade začala rodina Bagratidovcov politickú a kultúrnu expanziu. V rokoch 750 až 1000 vzniklo množstvo kláštorov – najskôr na juhozápade –, z ktorých sa stali kultúrne centrá. Ašota I. v roku 813 kalif vymenoval za „kniežaťa Kartli“ a Adarnase v roku 888 získal titul kráľa. Vo východnom Gruzínsku vychádzalo hnutie obnovy z aktivít mnícha Georga z Chandzty († 861). Jeho životopis (polovica 10. storočia) je dôležitým dokumentom o novom začiatku tejto éry. Tieto kultúrne vyžarovania pripravili cestu aj pre politické zjednotenie východných častí krajiny pod jedným gruzínskym vládcom.

Na Svätej hore gréckych mníchov Athose bol v roku 980 založený aj gruzínsky kláštor (Iwiron = kláštor Gruzíncov). Obaja igumeni – Euthymios († 1028, od r. 1002 - 1016 igumen) a Georg († 1065, od r. 1044 igumen) – bolia navyše aktívni aj ako prekladatelia a spisovatelia; ako duchovní poradcovia pôsobili z hory Athos až do východného Gruzínska. Svojimi prekladmi, ktoré sa verne orientovali na aktuálne grécke spisy, založili novú fázu gruzínskych literárnych dejín. Táto nová etapa znamenala aj silnú teologickú a liturgickú orientáciu na model Konštantínopolskej pravoslávnej cirkvi a zatlačila jeruzalemský vplyv.

3. Zlatý vek v zjednotenom gruzínskom kráľovstve (11. – 13. stor.)

Bagrat III. dokázal v roku 1008 zjednotiť väčšinu gruzínskych území a sídlil v Kutaisi. Gruzínsko zažilo svoj kultúrny rozkvet za vlády Dávida „Staviteľa“ (1089 – 1125), Demetriosa I. (1125 – 1156), Georga III. (1156 – 1184) a kráľovnej Tamary (1184 – 1213), čo bolo obdobie veľkej politickej stability.

Za vlády katholikosa Melchizedeka bola rozšírená mestská katedrála; stavebný nápis (1020) je najstarším dokladom titulu katholikos-patriarcha. Synoda v meste Ruis-Urbnisi v roku 1103 stanovila novú organizáciu približne 30 biskupstiev a prijala byzantský Nomokánon ako základ gruzínskeho kánonického práva.

V Jeruzaleme sa Kláštor svätého kríža stal centrom gruzínskych kresťanov vo Svätej zemi. Početné gruzínske kláštory prekvitali v okolí sýrskeho mesta Antiochia, kde pôsobili významní prekladatelia do gruzínčiny, ako napríklad Georg a Efrém (asi 1060 – 1100 ako mních). Pre Gruzíncov na západe Byzantskej ríše veľkodomestikos Grigor Pakurianos v rokoch 1083 – 1084 postavil gruzínsky kláštor v Bulharsku (Petric'oni; dnes: Bačkovo).

Po štúdiu teológie a filozofie v polovici 11. storočia v Konštantínopole, okrem iného u Jána Italosa a Michala Psellosa, začal Ján Petrici prekladať náročné teologické a filozofické diela do gruzínčiny; pri tom prvý raz vytvoril filozofickú terminológiu v gruzínčine a tak sa stal vplyvným na celé stáročia. Po roku 1076 sa vrátil do Gruzínska, pre znepriatelenie odišiel do kláštora Petric'oni a nakoniec žil až do svojej smrti (asi 1125) v Gelat'i.

Arsen bol najprv Efremovým žiakom pri Antiochii, potom študoval v kláštore Mangana v Konštantínopole a ako uznávaný učenec sa vrátil do Gruzínska; tam založil známu teologickú školu v Gelat'i (1105) a neskôr ďalšiu v Iqalt'o, ktoré leží úplne na východe.

4. Hračka Mongolov, Turkov a Peržanov

Gruzínci sa opäť ocitli v pohraničnej oblasti dvoch veľmocí, ktoré bojovali o svoj vplyv. Po ťažkom zničení Mongolmi v druhej tretine trinásteho storočia a Tamerlánom (Timúr Lenkom) v roku 1403 bojovali o nadvládu v regióne osmanskí a perzskí vládcovia. Gruzínsko sa opäť rozpadlo na rôzne vazalské kniežatstvá a bolo spustošené početnými nájazdmi bojujúcich vojsk. Najmä gruzínski šľachtici vo vojnových službách častejšie deklarovali svoju konverziu na islam, aby rozptýlili pochybnosti o svojej lojalite. Chrámy boli zničené, kláštory opustené a už sa nedalo pestovať kultúrne dedičstvo. V západnom Gruzínsku vznikol druhý katholikát v Bicvinte (od 13. storočia až do 1814, približne od roku 1660 v Kutaisi). Prostredníctvom katolíckych misionárov (františkánov, dominikánov, kapucínov) v Oriente a porstredníctvom početných vyslanectiev sa aj európska kresťanská verejnosť opakovane podieľala na osude východného kresťanstva.

V rokoch 1522 – 1553 Tbilisi obsadil Ismail, zakladateľ moslimskej dynastie Safavidovcov; mnohé cirkevné stavby boli znesvätené a bola zriadená mešita. V roku 1578 Osmani dobyli centrálne Gruzínsko a ďalšie cirkevné budovy premenili na mešity. Za vlády šacha Abbása I. museli Gruzínci opäť veľmi trpieť, najmä preto, že mnohí neuposlúchli výzvu konvertovať na islam. Kráľovná K'etevan bola v roku 1624 v Šíráze verejne popravená po mnohých mučeniach. Andreas Gryphius jej vytvoril literárny pomník v dráme „Katarína Gruzínska“ (1653; vydaná v roku 1664).

V 18. storočí sa stabilizovala politická a hospodárska situácia v Gruzínsku. Herakle II. (1744 –  1798) v roku 1762 dokázal spojiť Kacheti s Kartli. V zjednotenom kráľovstve sa začal kultúrny rozkvet, „Strieborný vek“. O jeho činoch sa dopočul aj G. E. Lessing (pochvalne ho spomína v diele „Minna von Barnhelm“). V tom čase sa začali tlačiť knihy v gruzínčine, najskôr v Rusku, neskôr aj v samotnom Gruzínsku (išlo o biblie a bohoslužobné liturgické knihy). V roku 1783 Herakle II. uzavrel podpornú alianciu s ruskou cárovnou Katarínou II.

Katholikos Anton I. Batonišvili (1744 – 55 a 1763 – 88) sa prechodne zdržiaval v moskovskom exile a stal sa členom Duchovnej rady Moskovskej cirkvi. Snažil sa obnoviť gruzínsku duchovnú literatúru. Napriek tomu sa nedočkal ruskej podpory, keď v roku 1795 došlo k ďalšej perzskej okupácii Tbilisi. Na juhozápade sa začala rozsiahla islamizácia obyvateľstva.

5. Súčasť cárskej ríše

Zbližovanie s ruským cárstvom ako novou veľmocou v kaukazskom regióne malo pre Gruzíncov nežiaduce následky; lebo po smrti kráľa Georga XII. v roku 1801 ruský cár Alexander I. (1801-1825) anektoval východné Gruzínsko a v roku 1810 aj západné Gruzínsko, pričom sa odvolal na podpornú alianciu. Gruzínsky katholikos bol nútený abdikovať a nahradil ho exarcha Moskovskej pravoslávnej cirkvi. Odvtedy boli v Gruzínsku za biskupov ustanovovaní len Rusi. Gruzínsky liturgický jazyk bol nahradený ruštinou. Gruzínski mnísi boli príležitostne vysväcovaní za kňazov a biskupov ruských pravoslávnych eparchií. Pokusy Gruzíncov o znovuzískanie cirkevnej nezávislosti boli zamietané. Cenné časti cirkevných pokladov (ikony, bohoslužobné potreby zo zlata a striebra, staré rukopisy) skončili v Rusku alebo jednoducho zmizli.

Časť obyvateľstva sa vyhýbala bohoslužbám v ruskom jazyku a stala sa odcirkevnenou. Naproti tomu v odľahlých regiónoch sa zachovala gruzínčina. Vznikla hlboká averzia voči nadradenej moci z Moskvy. V tomto období študoval v teologickom seminári v Tbilisi istý Soso Džugašvili; neskôr sa stal známym ako Josif Vissarionovič Stalin.

6. Na ceste do moderny

Gruzínci sa zúčastnili na protestoch roku 1905, po ktorých nasledovali trestné akcie cárskych kozákov. Súbežne s cirkevnou reorganizáciou na Veľkom národnom koncile Ruskej pravoslávnej cirkvi vyhlásila Gruzínska cirkev 21. marca 1917 nezávislosť a obnovila autokefáliu. Bol zvolený samostatný katholikos: Kyrion II.

Ruská pravoslávna cirkev však tento akt neuznala. Gruzínsko preto 26. mája 1918 vyhlásilo nezávislosť, ale v roku 1921 ho obsadila Červená armáda a vyhlásila ho za súčasť „Zakaukazskej sovietskej socialistickej republiky“ (1922 – 1937); od roku 1937 existovala Gruzínska sovietska socialistická republika.

Nasledovalo tvrdé prenasledovanie všetkých kresťanov, pričom bolo zničených mnoho chrámov a kláštorov. Až v roku 1943 Moskovský patriarchát uznal autokefáliu Gruzínskej pravoslávnej cirkvi. Od začiatku 60. rokov 20. storočia sa cirkevní vedci snažili preložiť spisy Nového zákona do novej gruzínčiny.

Po Moskovskom patriarcháte sa v roku 1962 aj Gruzínska pravoslávna cirkev stala členom Svetovej rady cirkví. Postupne bol v rámci Sovietskeho zväzu umožnený väčší cirkevný život. Katholikos Ilja I. (od roku 1977) bol ekumenicky veľmi aktívny a istý čas pôsobil v predsedníctve Svetovej rady cirkví (1979 – 1983). Až 23. januára 1990 konštantínopolský ekumenický patriarcha Bartolomej uznal gruzínsku autokefáliu za kánonickú.

Po rozpade Zväzu sovietskych socialistických republík sa Gruzínsko 9. apríla 1991 stalo nezávislým štátom. Reorganizácia štátu v slobode podporila obnovu a šírenie chrámov a kláštorov, ale zároveň si vyžiadala aj zvýšenú diakonickú prácu s obmedzenými finančnými zdrojmi. V gruzínskych kláštoroch získali značný vplyv aj silné protiekumenické sily, najmä v konzervatívnych a starokalendárnych mníšskych kruhoch na hore Athos a v Rusku. Aby sa Gruzínska cirkev vyhla vnútornému rozkolu, podobne ako Bulharská pravoslávna cirkev, v roku 1997 vystúpila zo Svetovej rady cirkví. V roku 1999 Moskovský patriarchát pozastavil svoje členstvo vo Svetovej rade cirkví. Ďalším ťažkým bremenom sa stala vojna medzi Ruskou federáciou a Gruzínskou republikou. Gruzínska pravoslávna cirkev trpí napätými ekonomickými podmienkami.

Zdroj: Christian Lange – Karl Pinggéra (Hrsg.): Die altorientalische Kirche. Glaube und Geschichte, WBG 2011. Z nemčiny preložil o. Ján Krupa

Podobné články

Počúvajte naživo

Dodajte energiu našim vysielačom
Dodajte energiu našim vysielačom
Vyzbieraných je 1744 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

3 dni

Aktuálny program

    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies