TopTip

Európa v kríze

Európa v kríze

Nástup školského roka viacerým žiakom a pedagogickým zamestnancom sťažujú anonymné telefonáty s hrozbou bombového útoku. Niektoré deti možno odloženie štúdia na niekoľko dní uvítali. Zamestnanci dotknutých škôl až takí nadšení neboli. Najmä nie po tom, ako mali v škole hľadať bombu sami.

Traumatická situácia môže spôsobiť následky dotknutému aj na dlhšie obdobie. Ak je človek akoby paralyzovaný, trvá istý čas, pokým sa vráti do svojho pracovného tempa, pokým znova nadobudne nielen vitalitu, ale aj potrebnú kreativitu a vynaliezavosť.

Najmä v súkromnom sektore v hospodárstve sú inovácie veľmi potrebné. Bez nich môže firma stratiť svoju konkurenčnú výhodu a príde tak o svojich budúcich zákazníkov a zisky.

Na trhovom hospodárstve je postavený aj blahobyt západných európskych spoločností, hlavných prispievateľov do spoločného európskeho rozpočtu.

Väčšina týchto krajín si uvedomuje, že ak nebudú mať funkčný súkromný sektor, ktorý nebude prosperovať, to poznačí aj zvyšok spoločnosti, vrátane fungovania štátu.

Ak krajina funguje dobre, tak sa jednotlivé oblasti krajiny navzájom podporujú, uvedomujú si svoj diel zodpovednosti a nedémonizujú sa navzájom.

Štátne inštitúcie sa snažia vytvárať vhodné podmienky pre prácu a súkromný sektor, ktorý v prípade úspešnosti prispieva do štátnej kasy. Úspešné firmy vynakladajú nemalé prostriedky na investície do zlepšovania výrobkov, poskytovania čoraz lepších služieb. 

Pre firmy je najlepšie, ak sa jednotlivé zložky výrobného procesu nachádzajú v jednom hospodárskom priestore. Na jednej strane to šetrí náklady a na strane druhej to podporuje daný hospodársky priestor.

Tým, že viaceré európske firmy neinovovali v posledných desaťročiach dostatočne, stávajú sa viac závislými od amerických a ázijských krajín, ktoré sú lídrami buď v digitálnych technológiách, alebo v elektrifikácii.

Toto je aj problém väčšiny európskych automobiliek. Buď závisia od externých dodávateľov, ako je to v prípade dodávok batériových modulov, alebo majú problémy na strane softvéru.

Napríklad na Slovensku v Trnave bol vyvinutý a sa aj vyrába celkom úspešný ľudový elektromobil kompaktnej triedy, no jeho masový predaj brzdili problémy so softvérom. Medzitým do Európy majú namierené nákladné lode z Ázie so stovkami dostupných elektrických vozidiel.

V západnej Európe sa teraz zamerali na inovácie v oblasti vodíka. Firmu z Bavorska, ktorej sa podarilo odstrániť problém s výbušnosťou vodíka, nemecký štát podporil pri výskume sumou takmer 73 miliónov eur. 70 percent sumy dala vláda v Berlíne a zvyšných 30 percent poskytlo Bavorsko.

Aj my na Slovensku potrebujeme úspešné firmy. Ak sa bude dariť nášmu hospodárstvu, lepšie na tom budú aj ďalšie naše oblasti.

Podobné články

Počúvajte naživo

Dodajte energiu našim vysielačom
Dodajte energiu našim vysielačom
Vyzbieraných je 1072 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

12 dní

Aktuálny program

    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies