Celková čiastka
Zostávajúci čas
V správe o stvorení sveta Sväté písmo podhaľuje, ako Boh hodnotí svet, ktorý stvoril: „A Boh videl, že je to dobré“ (Gn 1, 10n). Boh ako nejaký umelec vytvorí majstrovské dielo; pozorne preskúma svoj výtvor a teší sa z neho. Otec kontempluje svet a v jeho vzhľade rozpoznáva tvár Syna – prvorodeného zo všetkého stvorenia, skrze ktorého a pre ktorého bolo všetko stvorené (porov. Kol 1, 15n). Kristova tvár sa vyjavuje čoraz zreteľnejšie v priebehu dejín – až po vtelenie Božieho Syna a jeho druhý príchod v sláve. Stvorenie je viditeľnou ikonou neviditeľného Boha. Počas dejín je toto stvorenie premieňané mocou Svätého Ducha na „nové stvorenie“, ktoré je predobrazené v oslávenom tele vzkrieseného Krista.
Kontemplácia – hlbší pohľad na svet, ku ktorému nás Boh povoláva – nás učí, aby sme okolitý svet vnímali nielen ako hmotnú vec, či ako niečo užitočné a príjemné pre naše egá, ale ako sféru pôsobenia osobného Boha, ktorý je odlišný od nás a od sveta. Slová modlitby z obradu Veľkého požehnania vody nám poskytujú úžasný príklad kresťanského pohľadu na svet:
Slnko ťa chváli; mesiac ťa oslavuje; hviezdy ťa prosia; svetlo ťa poslúcha; hlbiny sa pred tebou trasú; pramene ti slúžia. Ty si rozprestrel nebesia ako nejaký stan; ty si ustanovil zem na vodách; ty si ohradil more pieskom. Vylial si vzduch, aby živé bytosti mohli dýchať... (Trebník, Obrad Veľkého požehnania vody na sviatok Bohozjavenia, Tretia modlitba)
Konteplácia sveta vo svetle skúsenosti s osobným Bohom, ktorý jediný je dobrý (porov. Lk 18, 19), poskytuje základ pre tvrdenie o dobrote sveta, matérie i celého stvorenia. „Svet je dobrý a celý jeho obsah je považovaný za múdro a šikovne usporiadaný“ (Gregor Nysský, Veľká katechéza 1: PG 45, 16). Vo Svätom písme je raj obrazom pre Boží plán so svetom (porov. Gn 2). Realizácia tohto plánu závisí od spolupráce človeka s Bohom. Raj je Božím darom, ale v tom istom čase je povolaním človeka.
Svet, ktorý je Bohom zamýšľaný ako raj, je Božím darom človeku a sférou nášho vzťahu s Bohom, s ostatnými a s prírodou. Z tohto dôvodu ľudia nemôžu zaujať konzumný postoj k svetu, k svetu naplnenému láskou a pozornosťou Darcu. Kresťanský postoj k svetu spočíva v tom, že ho vnímame ako Boží dar. Kresťania, ktorí rastú vo viere, stúpajú vo svojom chápaní od darov k osobe Darcu. Pohľad na svet ako na Boží dar umožňuje človeku vyhnúť sa dvom extrémom: znižovaniu jeho hodnoty (v skutočnosti svet je Božím stvorením), alebo jeho absolutizácii (v skutočnosti svet nie je Bohom).
Zdroj: Christ - our Pascha
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram