Celková čiastka
Zostávajúci čas
Centrálnym znakom viery Katolíckej Cirkvi je jej „katolícky“, t.j. – v nadväznosti na grécke korene tohto slova – jej „všetko zahrňujúci“ charakter.
To znamená, že katolícke chápanie viery sa usiluje o to, aby spájalo navzájom rozdielne prístupy ku kresťanskej viere, rozličné mysliteľské vyjadrenia teológie a rozdielne formy vyjadrenia viery.
Základným princípom katolíckosti je „et – et“ (aj – aj), nie „aut – aut“ (alebo – alebo). Nejde o exkluzivitu, ale inkluzivitu. To vedie k tomu, že sa navzájom spája aj zdanlivo protikladné. Rozdielne tradície sa uznávajú ako komplementárne, ako vzájomne sa doplňujúce.
Najzreteľnejším príkladom toho v dejinách teológie je takzvaný „spor o milosti“, pri ktorom na prelome 16. a 17. storočia sa dominikáni a jezuiti hádali o spolupôsobení božskej milosti a ľudskej slobody. Zatiaľ čo dominikáni kládli dôraz na účinnosť božskej milosti, jezuiti zdôrazňovali ľudskú slobodu.
Tento spor zamestnával takmer 25 rokov (1582 až 1607) početných teológov a viaceré pápežom ustanovené komisie a skončil sa pozoruhodným rozhodnutím: pápež Pavol V. (1605 – 21) rozhodol, že žiadna z obidvoch teologických škôl nesmie byť odsudzovaná. Obidve pozície treba považovať za legitímne náukové mienky v rámci katolíckej vierouky.
Za týmto názorom, že v určitých otázkach viery môžu existovať rozličné odpovede (et – et / aj – aj), stojí presvedčenie, že naše ľudské slová nikdy nedokážu adekvátne vyjadriť plnosť božstva. Rozličné prístupy možno hodnotiť ako legitímne pokusy zachytiť božské tajomstvo. Preto sa Katolícka cirkev usiluje integrovať rozdielne spôsoby prístupu vo svojej vierouky, aby tým uchovala svoju katolicitu v zmysle „všetko zahrňujúcej“ viery.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram