Celková čiastka
Zostávajúci čas
Tradícia pokračuje v zdôrazňovaní nemožnosti pre akéhokoľvek tvora spoznať Boha v intimite jeho skutočného bytia. Svätý Gregor Nysský verí, že akékoľvek poznanie Boha je mimo ľudských schopností:
Ak hovoríme o Bohu a položíme si otázku o jeho podstate, prichádza chvíľa, aby sme mlčali... ak tvor nepozná samého seba, ako bude môcť vysvetliť veci, ktoré sú mimo neho? O týchto veciach je dobré mlčať, tu je mlčanie určite to najlepšie [Gregory Nyssy, Komentár ku Kazateľovi 7].
Iní otcovia používali negatívny jazyk na opísanie neopísateľného. Svätý Ján Zlatoústy prehlásil:
Vzývajme ho ako Boha nevyjadriteľného, nepochopiteľného, neviditeľného a nepoznateľného; vyznávajme, že prevyšuje každú ľudskú vyjadrovaciu schopnosť, že sa vymyká každej smrteľnej chápavosti, že anjeli do neho nemôžu preniknúť, ani serafíni ho nemôžu vidieť úplne jasne, a ani cherubíni ho nemôžu úplne pochopiť, pretože je neviditeľný pre mocnosti a kniežatstvá, pre sily a pre všetky tvory bez výnimky; iba Syn a Svätý Duch ho poznajú [Ján Zlatoústy, Božia nepoznateľnosť, 3].
Svätý Maxim Vyznávač hovoril o tejto Božej transcendencii veľmi prísne:
Boh je jediný bez počiatku, je nepochopiteľný, úplne vlastní totálnu potencialitu bytia, úplne vylučuje akúkoľvek predstavu kedy a ako, je neprístupný pre všetkých, nemožno ho spoznať prostredníctvom prirodzeného obrazu žiadneho tvora [Maxim Vyznávač, Dvesto kapitol o teológii a ekonómii inkarnácie Božie Syna. Talasiovi. I. Centúria, in Filocalia, 2: 113].
V anafore božskej liturgie svätého Jána Zlatoústeho sa modlíme stále s rovnakým úmyslom: „Ty si Boh nevyjadriteľný, nepredstaviteľný, neviditeľný, nepochopiteľný, vždy existujúci a vždy ten istý.“ Teológovia to vyjadrili slovami, že skutočné poznanie Boha je „apofatické“, že podstata Boha je mimo chápavosti každého tvora. Boha poznávame lepšie, keď sa k nemu približujeme prostredníctvom odmietania každej falošnej predstavy o ňom a neustále očisťujeme našu ideu o Bohu, aj keď to, čím on je sám v sebe, zostáva nespoznateľné.
Toto povedomie, že Boha nemôžeme úplne pochopiť, je skutočným prostriedkom, ktorý nás otvára nekonečnu. Zatiaľ čo berieme na vedomie našu nedokonalosť, vždy môžeme napredovať v cnosti a múdrosti. Možno skutočnosť našej ohraničenosti je sama osebe kľúčom k našej dokonalosti. Svätý Gregor Nysský poznamenal, že „pravdepodobne ľudská dokonalosť spočíva práve v neustálom raste v dobre“ [Život Mojžiša].
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram