Celková čiastka
Zostávajúci čas
Anjeli sú nebeské netelesné duchovné bytosti, ktoré „majú svoje bytie z vôle Otca, do bytia sú privedené dielom Syna a sú zdokonalené prítomnosťou Ducha“ (Bazil Veľký, O Svätom Duchu 16, 38: PG 32, 136).
Boh ako najvyššia Inteligencia vytvoril anjelské intelekty. Urobil ich účastníkmi na svojej nevýslovnej sláve a utvoril ich neporušiteľnú podstatu.
Anjeli sú majáky, ktoré odrážajú Božie Svetlo. Keďže dostali večný život od Pôvodu Života a pretože kontemplujú večnú Slávu a Múdrosť, sú ako zrkadlá naplnené svetlom (porov. Oktoich, 1. Hlas, Pondelkový utierňový kánon beztelesným mocnostiam, tropáre 7. a 8. piesne).
Existencia neviditeľnej anjelskej ríše svedčí o bohatstve a rozmanitosti sveta stvoreného Bohom.
Viditeľné aj neviditeľné patrí k jednému stvoreniu, na ktoré sa Boh díva ako na dobré.
Ľudia a anjeli, pretože sú osobami, majú možnosť budovať osobné a duchovné vzťahy s Bohom a navzájom: „Dnes tvory hore oslavujú s tvormi dole, a tvory dole komunikujú s tvormi hore“ (Trebník, Obrad Veľkého požehnania vody na sviatok Bohozjavenia, Druhá modlitba).
Anafora liturgie svätého Bazila Veľkého spomína deväť anjelských rádom. Čítame:
„Veď teba chvália anjeli, archanjeli, tróny, panstvá, kniežatstvá, mocnosti, sily a mnohookí cherubíni. Vôkol teba stoja šestorokrídli serafíni.“ Anjelské rády sa nazývajú „zbory“ z dôvodu ich spoločenstva s Bohom a navzájom. Anjeli neustále prinášajú „chválu Bohu“, pretože prebývajú vo svetle Božej slávy.
Vo Svätom písme anjeli manifestujú Božiu prítomnosť vo svete a zvestujú ľuďom Božiu vôľu:
Sväté písmo označuje niektorých z nich menom: Michal (porov. Zj 12, 7; Jud 1, 9), Rafael (porov. Tob 12, 15), Gabriel (porov. Lk 1, 19.26). Anjeli pomáhajú ľuďom v ich duchovnom raste (porov. Hebr 1, 14).
Tradícia Cirkvi učí, že Boh poskytuje každému človeku strážneho anjela: „Anjelov si určil za ochrancov“ (Liturgikon, Svätá božská liturgia nášho otca svätého Bazila Veľkého, Anafora).
Jednota viditeľného a neviditeľného stvorenia – ľudí a anjelov – sa stáva zjavnou na božskej liturgii, kde pozemské vyjadruje nebeské a ľudia slúžia spolu s anjelmi: „My Cherubínov tajomne predstavujeme a životodarnej Trojici trojsvätú pieseň spievame...“ a „Svätý, svätý, svätý Pán zástupov, plné sú nebesia i zem tvojej slávy, hosanna na výsostiach! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom“ (Liturgikon, Svätá božská liturgia nášho otca svätého Jána Zlatoústeho, Cherubínska pieseň, Anafora).
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810 Po-Pia 09:00-15:00 Facebook Instagram